• יו"ר: פרופ' גליה ספקטר
  • מזכירה: ד"ר ענת רבינוביץ
  • גזבר: ד"ר אורלי אבנרי
  • חבר ועד: ד"ר אהרון לובצקי
  • חבר ועד: ד"ר אבי לידר
  • חברת וועד נציגת המעבדות: ד"ר ענת קרן
חדשות

משרד הבריאות ואיגודי רופאים: להקפיד על מתן ויטמין K בזריקה לתינוקות

לפני כשבועיים אושפזה תינוקת במצב קשה לאחר שהוריה סירבו לתת לה זריקת ויטמין K לשריר לאחר הלידה, כנדרש; לפי דיווח ב"הארץ", מדי שנה נמנעים כ-900 הורים מלספק את הזריקה לילדיהם; חוסר בוויטמין מעלה הסיכון לדימומים ביילודים, ביניהם גם במוח

תינוק בבית חולים (צילום: אילוסטרציה)

איגוד רופאי הילדים ומשרד הבריאות פירסמו אתמול (א') מסמך המלצות, הקורא להורים להקפיד על מתן ויטמין K בזריקה לתינוקות. במסמך, עליו חתומים ראש שירותי בריאות הציבור במשרד הבריאות, פרופסור איתמר גרוטו, ויו"ר איגוד רופאי הילדים, פרופסור אלי סומך, מובעת דאגה רבה מסירובם של הורים רבים למתן ויטמין K לתינוקות מיד לאחר הלידה.

לפני עשרה ימים דווח בכלי התקשורת על תינוקת בת חודשיים, שאושפזה בבית החולים לילדים "שניידר" בפתח תקווה במצב קשה עם דימום נרחב במוחה בשל מחסור בוויטמין K. התינוקת הובהלה תחילה לבית החולים "מאיר" בכפר סבא, כשהיא במצב קשה, עם תסמינים שכללו בין היתר הכרה מעורפלת, הקאות, סירוב לאכול וחיוורון.

"בשנה האחרונה אירעו כמה מקרים של תינוקות שאושפזו במצב קשה עקב דימום מסוכן במוח כתוצאה מחסר בוויטמין K"

בירור רפואי העלה, שהוריה סירבו מיד לאחר הלידה למתן ויטמין K, החיוני לתהליכי קרישת דם. בדיווח בעיתון "הארץ" בנושא נמסר, כי מדי שנה כ–900 תינוקות בישראל אינם מקבלים את מנת הוויטמין עם לידתם, עקב התנגדות ההורים, ובניגוד להמלצת המערכת הרפואית.

במסמך שהופץ אתמול נאמר: "בשנה האחרונה אירעו כמה מקרים של תינוקות שאושפזו במצב קשה עקב דימום מסוכן במוח כתוצאה מחסר בויטמין K, שנבע מסירוב ההורים לתת (אותו) ליילוד לאחר הלידה.

"משרד הבריאות, איגוד רופאי הילדים, איגוד רופאי היילודים (נאונטולוגיה) והאיגוד להמטולוגיה ואונקולוגיה ילדים רואים בדאגה רבה את סירוב ההורים לטיפול שהוכח כיעיל למניעת דימומים בילוד היכולים לסכן את בריאותו וחייו".

עוד הודגש במסמך, כי הטיפול פשוט, בטוח, יעיל ומציל חיים ועל ההורים הבוחרים למתן ויטמין K דרך הפה לדעת שטיפול זה, בניגוד לזריקה, מחייב מתן מנות חוזרות והוא פחות יעיל בהשוואה למתן הויטמין ההכרחי בזריקה. לפי המסמך, הליך זה "חושף את הילוד לסכנה ממשית של דימומים קשים כולל במוח ולמוות, בעיקר אחרי גיל שבועיים".

ההורים נקראים להקפיד על מתן ויטמין K בהזרקה לתוך השריר לאחר הלידה.

מחסור בויטמין K נוצר משום שרמתו בדם הטבורי ובחלב האם נמוכה – ולכן יש צורך במתן הוויטמין בהזרקה מיד לאחר הלידה. בהיעדר ויטמין K קיימת סכנה לדימומים, בכלל זה תוך מוחיים, שעלולים להופיע עד גיל 3 חודשים. עד שהונהג הטיפול השגרתי הזה מיד לאחר הלידה, שיעור הילודים שסבלו מדימומים בשל חסר בוויטמין הנדרש הגיע ל-1.5% ("מחלת הדמם של הילוד").

להורדת ההודעה של משרד הבריאות לחצו כאן

נושאים קשורים:  חדשות,  איגוד רופאי הילדים,  ויטמין K,  לידה,  דימומים,  מסמך המלצות,  משרד הבריאות,  תינוקות
תגובות
22.12.2015, 09:47

יש מספר עובדות שגויות בפרסום הנ"ל ומפתיע אותי שמתפרסמת כתבה כזו ללא בדיקת הפרטים. הדימום של התינוקת שאושפזה בשניידר לא נגרם מחוסר בויטמין K, זו היתה אחת ההשערות אבל היא נפסלה מהר מאד. לגבי נושא הזריקה או במתן דרך הפה, ישנם לא מעט מדינות בעולם המערבי שהמתן הוא דרך הפה כ- default ועל כן נושא היעילות של הזריקה לעומת מתן דרך הפה, הוא שגוי מיסודו. לתשומת ליבכם

22.12.2015, 13:54

שירה, האם את חולקת על הנתונים בפרסום בכתבה או על עצם המלצת משרד הבריאות וטענתו לגבי יעילות פחותה במתן אוראלי.
אשמח לשמוע באילו מדינות ברירת המחדל היא מתן אוראלי.

22.12.2015, 15:08

על עצם הנתונים שפורסמו בכתבה. אני חד משמעית לא חולקת על המלצת משרד הבריאות למתן גורף של ויטמין K לאחר לידה. אין ספק שמתן אוראלי פחות יעיל ולכן נדרשות 3 מנות כדי להגיע למינון שנותנת זריקה אחת.
שבדיה נותנת באופן בלעדי במתן אוראלי, אנגליה, מדינות מסוימות באירופה, אוסטרליה, ניו זילנד וקנדה מאפשרות מתן ויטמין K בטיפות למעוניינים בכך