על-פי נתונים רשמיים של משרד הבריאות, 2,235 בני אדם מתים בישראל מדי שנה מזיהום אוויר - יותר מאשר מתאונות דרכים, אירועי טרור והתאבדויות גם יחד. ב-2015 מתו בישראל מזיהום אוויר פי שישה יותר אנשים מאשר בתאונות דרכים. העלויות למשק בימי אשפוז ובהוצאות טיפול רפואי ואחרות מגיעות ל-4 מיליארד שקלים.

זו הפעם הראשונה שמשרד הבריאות מציג נתונים אלו על בסיס מחקר עצמי. בין מובילי המחקר בנושא נמצא המשנה למנכ"ל משרד הבריאות, פרופסור איתמר גרוטו. הוא אמר בסוף השבוע לערוץ 2, שדיווח על המחקר: "איכות הסביבה נתפש כנושא הקשור לאיכות החיים אך לא זוכה לטיפול ראשון בסדר העדיפויות. המספרים מראים שמדובר בכל זאת בעניין של תוחלת חיים. על מנת להפחית את נטל התחלואה והתמותה יש לטפל בהפחתת זיהום האוויר מהמקורות השונים. אמצעי התחבורה הם התורם העיקרי לזיהום, לתחלואה ולתמותה. נטל התמותה והתחלואה יוצר עלות לא מבוטלת כלל ועיקר. מחקרים אחרים בנושא זה מצביעים על כך שלרוב הטיפול בזיהום עולה פחות מאשר לטפל בתוצאותיו".

מחקר נוסף שנעשה במרכז למחקרים קליניים והמחלקה לנוירולוגיה במרכז הרפואי "סורוקה" בבאר-שבע בשיתוף המחלקה לגיאוגרפיה באוניברסיטת בן-גוריון, ושפורסם בשבוע שעבר בכתב העת Stroke, מצא בקרב צעירים היתה התאמה בין רמת זיהום האוויר מתחבורה לבין הופעת אירועי שבץ מוחי.

המחקר מצא כי צעירים החשופים לרמת זיהום אוויר גבוהה נמצאים בסיכון גבוה יותר ב-10% לסבול משבץ מוחי. העלייה הגבוהה יותר בסיכון – כ-20% - נמצאה אצל חולים צעירים מתחת לגיל 55, המתגוררים במרחק של עד 75 מטר מדרכים ראשיות. במבוגרים מעל גיל 55 לא נרשמה השפעה לזיהום האוויר.

עורכי המחקר הדגישו, כי שבץ מוחי הוא כיום גורם המוות השלישי בעולם וגורם התחלואה הראשון המוביל לנכות. נתוני התחלואה והתמותה משבץ בעולם מצביעים על מגמה ברורה של התגברות התופעה.

אוכלוסיית המחקר היתה קרוב ל-5,000 חולי שבץ מוחי. ד"ר גל איפרגן, מנהל המחלה לנוירולוגיה ב"סורוקה", אמר: "אנחנו יודעים שיש קשר בין אירועים לבביים לבין זיהום אוויר. עכשיו אנחנו מוצאים קשר גם לשבץ מוחי. אנו מעריכים שחשיפה ריאתית לחלקיקי האוויר המזוהם גורמת לתהליך דלקתי המשפיע לא רק על הריאות אלא גם על חלקים אחרים של הגוף, ומגביר נטייה לקרישת דם - ובכך עולה הסיכון לאירועים מוחיים".

בישראל מתרחשים מדי שנה כ-15 אלף מקרים חדשים של שבץ מוחי וכ-25% מהם בקרב אנשים מתחת לגיל 55.