• יו"ר: פרופ' גליה ספקטר
  • מזכירה: ד"ר ענת רבינוביץ
  • גזבר: ד"ר אורלי אבנרי
  • חבר ועד: ד"ר אהרון לובצקי
  • חבר ועד: ד"ר אבי לידר
  • חברת וועד נציגת המעבדות: ד"ר ענת קרן
חדשות

מחקר בינלאומי גדול בהשתתפות פרופ' גילי קנת התפרסם השבוע ב - NEJM

המחקר בדק ארעות נוגדנים בחולי המופיליה

חולי המופיליה A קשה מטופלים כיום מגיל צעיר בתרכיזי קרישה לוריד למניעת דימומים ונזק מפרקי. נוגדנים לפקטור, המקשים מאד על הטיפול, מופיעים בכ - 25% מהחולים.

בין גורמי הסיכון לאירעות נוגדן, לא ברור תפקידו של סוג תרכזי הקרישה בו מטופלים הילדים ההמופיליים. כדי להעריך קשר אפשרי בין תרכיזי פקטור ממקורות שונים והופעת הנוגדנים נדרש מחקר של כמות חולים גדולה מאד – אם כי מדובר במחלה נדירה (שכיחות המופיליה באוכלוסיה הינה כ - 1:10000).

קבוצת המחקר ההולנדית RODIN אשר התבססה על נתוני מרשם הילדים ההמופיליים באירופה (PEDNET) התגייסה לענות על שאלה זו. במחקר השתתפו 29 מרכזי המופיליה מתוך 16 מדינות אירופיות, קנדה וישראל (מרכז רפואי שיבא). מתוך 547 ילדים עם המופיליה A קשה שנולדו בשנים 2000-2010 , 177 פתחו נוגדנים לפקטור 8. הסיכון להופעת נוגדן היה זהה אצל מטופלי פקטורי קרישה הומניים (שמופקים מפלסמה של תורמים) לעומת פקטורים רקומביננטיים  - אולם נראה כי בין מטופלי הפקטורים הרקומביננטיים נצפו יותר נוגדנים אצל החולים שטופלו בפקטור 8 רקומביננטי דור 2 לעומת דור 3 ונתון זה ידרוש אישור במחקר נוסף. יש לציין כי בארץ, בדומה לאירופה ארה"ב וקנדה, הילדים חולי המופיליה מטופלים בפקטורי קרישה רקומביננטיים לפי הנחיית סל הבריאות. המרכז הארצי להמופיליה וביה"ח שיבא, ממשיכים ליטול חלק במחקרי המשך בנושא.

ועד החברה לקרישת דם מברך את פרופ' גילי קנת לרגל הפרסום המכובד.

למאמר ב - NEJM:

 Samantha C Gouw, et el. Factor VIII Products and Inhibitor Development in Severe Hemophilia A
N Engl J Med 2013; 368:231-239 January 17, 2013DOI: 10.1056/NEJMoa1208024

נושאים קשורים:  חדשות,  NEJM,  פרופסור גילי קנת
תגובות