• יו"ר: פרופ' גליה ספקטר
  • מזכירה: ד"ר ענת רבינוביץ
  • גזבר: ד"ר אורלי אבנרי
  • חבר ועד: ד"ר אהרון לובצקי
  • חבר ועד: ד"ר אבי לידר
  • חברת וועד נציגת המעבדות: ד"ר ענת קרן
חדשות

ביה"ח שיבא: ביצענו לראשונה ניתוח לב פתוח לחולה המופיליה קשה

"הניתוח הוא אתגר רפואי", ציינו משתתפי ההליך הנדיר; "בעולם בוצעו עד כה רק חמישה ניתוחים כאלו בחולים הסובלים מהמופיליה קשה"

המרכז הרפואי "שיבא" הודיע אתמול (יום ב') כי בוצע בו, בהצלחה, ניתוח לב פתוח (ארבעה מעקפים) בחולה הסובל מהמופיליה קשה. על-פי הודעת הרופאים, בעולם בוצעו עד כה רק חמישה ניתוחי מעקפים בחולי המופיליה קשה ובישראל מדובר בניתוח הראשון מסוגו.

פרופ' גילי קנת (צילום: יח"צ)

פרופ' גילי קנת (צילום: יח"צ)

בהודעה לתקשורת נמסר, כי לניתוח קדמה תעוקת חזה בלתי יציבה וסתימות בכלי דם כליליים שאובחנו בצנתור שנעשה למטופל. מאחר שחולי המופיליה סובלים מהפרעת קרישה קשה עם נטייה לדימום, נדיר כי יסבלו דווקא ממחלות כליליות.

בעבר, משך חייהם של חולי המופיליה לא השתווה לאוכלוסייה הכללית, ולכן נצפו פחות בעיות של קרישי דם, שבץ מוחי והתקפי לב

הקושי המיוחד בניתוחים מסוג זה הוא הצורך "לתקן" את בעיית קרישת הדם מחד גיסא ומאידך גיסא "לקלקל" את הקרישה במהלך הניתוח כדי לאפשר ביצוע המעקפים. בסיום ההליך הניתוחי יש צורך לסתור בזהירות את השפעת נוגדי הקרישה תוך הורדת החולה ממכונת הלב-ריאה והמשך טיפול בתרכיז פקטור 8 לווריד בשל ההמופיליה.


הניתוח בוצע בידי ד"ר יגאל כסיף, את שלב ההרדמה ניהל ד"ר טל מנדלבאום. כמקובל בניתוחים של חולי המופיליה נכחו בחדר הניתוח והשתתפו בניטור ובטיפול רופאי המכון הארצי להמופיליה: ד"ר מודי משגב ופרופסור גילי קנת, מ"מ מנהלת המכון להמופיליה וקרישה ב"שיבא".

המטופל, גבר בן 64 עם המופיליה קשה מולדת וסוכרת, התאושש מהניתוח במהרה.

בעבר, משך חייהם של חולי המופיליה לא השתווה לאוכלוסייה הכללית, ולכן מאחר שחלקם לא זכו להגיע לגיל מבוגר, נצפו פחות בעיות של קרישי דם, שבץ מוחי והתקפי לב - האופייניים לאוכלוסייה המבוגרת. השיפור בטיפול ועליית תוחלת החיים גרמו להופעת סיבוכים (כולל סיבוכים טרומבוטיים) בחולים עם גורמי סיכון קרדיו-ווסקולאריים.

נושאים קשורים:  חדשות,  ניתוח מעקפים,  המופיליה,  המרכז הרפואי "שיבא"
תגובות