• יו"ר: פרופ' גליה ספקטר
  • מזכירה: ד"ר ענת רבינוביץ
  • גזבר: ד"ר אורלי אבנרי
  • חבר ועד: ד"ר אהרון לובצקי
  • חבר ועד: ד"ר אבי לידר
  • חברת וועד נציגת המעבדות: ד"ר ענת קרן
חדשות

מחקר: קשר בין תרופות ACE Inhibitors לבין פגיעה חמורה בכליות

מחקר שנערך בבריטניה ביצע לראשונה הערכה כמותית לגבי היקפה של הבעיה הרפואית; קבוצת התרופות מיועדת לטפל ביתר לחץ דם

מחקר חדש, שנערך על ידי צוות מבית הספר לבריאות הציבור באוניברסיטת קיימברידג' הבריטית ופורסם בכתב העת המדעי המקוון PLoS-One, מצביע על קשר בין משפחת התרופות המכונה ACE inhibitors לטיפול ביתר לחץ דם לבין פגיעה חמורה, אפילו אקוטית, בכליות. לדברי החוקרים, הפגיעה עלולה לגרום להידרדרות פתאומית בתפקוד הכליות.

קבוצת התרופות המוכרת בשם "נוגדני הקולטן אנגיטונסין" (Angiotensin receptor antagonists ) היא השנייה בדירוג התרופות הנרשמות ביותר בבריטניה. תרופות אלה ניתנות, בין השאר, לסובלים מיתר לחץ דם ולחולי לב, במיוחד כשהם סובלים במקביל מסוכרת. חשש מפני הקשר בין תרופות אלו לכשלים בתפקודי כליה עלו גם בעבר, אלא שהיקפה של הבעיה הרפואית הזאת לא היה ידוע עד כה, הדגישו עורכי המחקר.

הנתונים למחקר נאספו בבתי חולים בבריטניה בין 2008 ל-2011 (בסך הכול 1,636 מקרים) והוברר עתה כי אצל משתמשי התרופות מהסוג הזה חלה עלייה ב-52% לפגיעות אקוטיות בכליה והצורך להתאשפז בעקבותיהן. באותה תקופה, מציינים החוקרים, חלה עליה ב-16% במספר המרשמים לתרופות אלה שרופאים רשמו לחוליהם. רוב התרופות נרשמו על ידי רופאי קהילה. שיעור התמותה מכשלי תפקוד כליה בבריטניה מגיע ל-25%-30% מבין המאושפזים בעקבות אירועים אלה.

החוקרים דיווחו, כי זו הפעם הראשונה שמחקר הצליח להעריך ולכמת את היקפה של הבעיה והצביע על הקשר – אם כי עדיין לא הוכח שמדובר בקשר ישיר - בין נטילת תרופות אלו לכשלים חמורים בתפקודי הכליות..
עם זאת, החוקרים קובעים כי אסור לחולים להפסיק את נטילת התרופות שהרופאים קבעו להם לפני שייוועצו עמם מחדש.

לקריאת המאמר המלא לחצו כאן

נושאים קשורים:  חדשות,  ACE inhibitors,  כשל כלייתי
תגובות
Drori
11.11.2013, 09:57

אין דרך לדעת אם המטופלים שנזקקו לאישפוז בעקבות כשל כלייתי אקוטי צרכו גם NSAIDs (או חומרים משתנים, לצורך העניין) בנוסף לACE inhibitors.
צריך להזהיר את המטופלים לגבי שילוב מסוכן זה.
אין אפשרות להסיק מסקנות לגבי הגורם לכשל הכלייתי ממחקר זה.

ד"ר ניר צבר
11.11.2013, 18:07

במאמר שהוא אבן דרך, נבחנה הסוגיה של טיפול להורדת לחץ דם ע"י מטא-אנליזה של מחקרים קליניים כפולי-סמיות ומבוקרי אין-בו/אי-טיפול שנמשכו שנה ויותר ושאוכלוסיית היעד היו מטופלים עם לחץ דם 140-159/90-99

פורסם ב-8.2012:

http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/22895954

המסקנות:

טיפול של 4-5 שנים לא הפחית תמותה (!)

בהשוואה ל'אין-בו', תרופות-נגד-לחץ-דם לא הפחיתו מחלת לב כלילית, לא הפחיתו שבץ מוחי ולא הפחיתו את סך-ארועי-הלב-וכלי-הדם (!)

הפסקת-תרופות עקב תופעות-לוואי הייתה גבוהה פי 4 אצל אלו שנטלו את התרופות (!)

מוטי רביד
12.11.2013, 09:17

המאמר אינו מחדש דבר ואסור להסיק ממנו על ההוריות לרישום חוסמי ACE או בולמי רצפטורים לאנגיוטנסין בחולים הסובלים מיתר לחץ דם.
קבוצת התרופות המעכבות את מערכת הרנין-אנגיוטנסין היא עדיין החלופה הטובה ביותר לטיפול ביתר לחץ דם ולטווח ארוך משמרת את תפקוד הכליות,מונעת התפתחות LVH וחוסכת חיים.
במצבי קיצון במיוחד בעת אירועים הכרוכים בהיפו-וולמיה כמו זיהומים חדים או טראומה רצוי להפסיק את הטיפול זמנית.
יש לזכור כי לכל התרופות לאיזון לחץ הדם יש תופעות לוואי . להערכתי המאמר מחזק ,בעקיפין, את הדיעה כי עדיף להשתמש בשילובים של תרופות במינון נמוך מאשר להסתמך על תרופה בודדת במינון גבוה.