• יו"ר: פרופ' גליה ספקטר
  • מזכירה: ד"ר ענת רבינוביץ
  • גזבר: ד"ר אורלי אבנרי
  • חבר ועד: ד"ר אהרון לובצקי
  • חבר ועד: ד"ר אבי לידר
  • חברת וועד נציגת המעבדות: ד"ר ענת קרן
חדשות

מחקר: הטיפול ב"מטפורמין" אינו מועיל לחולי לב שאינם סוכרתיים

לאור הפחתת מספר התקפי הלב לנוטלי התרופה בקרב חולי סוכרת סוג 2, בדק מחקר את השפעתה על חולי לב שאינם סובלים מסוכרת

כתב העת "לנסט" דיווח בסוף השבוע, כי צוות חוקרים באוניברסיטת גלזגו שבראשו עמד ד"ר דיויד פרייס, בחן את סוגיית מתן התרופה "מטפורמין" (שם מסחרי: גלוקופאג') גם לחולים במחלות קרדיו-וסקולריות שאין להם סוכרת. המסקנה שעלתה מהמחקר היתה: התרופה הנפוצה לטיפול בסוכרת לא הצליחה לשפר את מצבם של חולי הלב הלא-סוכרתיים.

מטפורמין נחשבת כתרופת קו-ראשון עבור חולי סוכרת סוג 2. התרופה פועלת כדי להפחית פעילות-יתר של ייצור גלוקוז. כמו כן, היא הראתה יכולת להפחית גורמי סיכון נוספים למחלת לב כמו רמות כולסטרול. מחקרים על תרופה זו נעשו לפני הופעת הסטטינים.

מחקר קודם שנעשה בבריטניה העלה, כי טיפול במטפורמין הפחית ב-39% את הסיכון להתקף לב במשך מעל עשר שנים בקרב חולי סוכרת. בעקבות ממצאים אלו הועלתה האפשרות כי לתרופה תהיה תועלת גם לשיפור מצבם של חולי לב לא סוכרתיים ובעיקר – לשם הפחתה בסיכון שלהם להתקפי לב או שבצי-מוח.

במחקר השתתפו 173 חולים שחולקו לשתי קבוצות: 86 מהם צרכו מטפורמין 850 מ"ג פעמיים ביום ו-87 קיבלו תרופת דמה (פלסבו) במשך 18 חודש. בתום מועד זה הסתבר כי לא חל שיפור במצבם של חולי הלב או במצבם של חולי טרשת עורקים, בקרב נוטלי התרופה.

עם זאת, החוקרים מצאו כי התרופה השפיעה על משקל הגוף, שומן, ה-BMI והיקף המותניים. בקרב נוטלי מטפורמין בהשוואה לאלו שצרכו את תרופת הדמה היתה ההשפעה דומה לנטילת תרופות להפחתה במשקל, לצד שיפור בגורמי סיכון אחרים שמובילים להופעת סוכרת סוג-2. נרשמו 251 תופעות לוואי שליליות.

במאמר-דעה נלווה לדיווח על המחקר, טוענים רופאים-חוקרים מהמרכז הרפואי של אוניברסיטת כרונינגן בהולנד, כי יש להמתין לתוצאות מחקר נרחב יותר בהשתתפות 12,000 חולים שיצרכו מטפורמין במשך 5 שנים – כדי להסיק מסקנות לגבי התרופה.

לקריאה נוספת לחצו כאן

נושאים קשורים:  חדשות,  טרשת עורקים,  סוכרת סוג 2,  מטפורמין
תגובות