• יו"ר: פרופ' גליה ספקטר
  • מזכירה: ד"ר ענת רבינוביץ
  • גזבר: ד"ר אורלי אבנרי
  • חבר ועד: ד"ר אהרון לובצקי
  • חבר ועד: ד"ר אבי לידר
  • חברת וועד נציגת המעבדות: ד"ר ענת קרן
קומדין

תיקון INR בקשישים טרם ניתוח צוואר הירך משיג שיעור סיבוכים ותמותה דומה לשיעור ללא מתן וורפרין

מחקר חדש לא מצא הבדל בשיעור הסיבוכים הפקקתיים-תסחיפיים, דימומיים, תמותה ואשפוז מחדש - בהשוואה לאלו שלא קיבלו קומדין

08.01.2014, 10:08

השימוש הנרחב בנוגדי קרישה, בעיקר קומדין, באוכלוסייה המבוגרת, מציב אתגר בעת ניתוח דחוף כמו אלו לתיקון שברי ירך הנפוצים באוכלוסייה זו. מחקר עוקבה היסטורי, שפורסם לפני ימים ספורים (2 בינואר) באתר כתב העת Journal of the American Geriatrics Society, בחן את ההתערבויות לתיקון עיכוב הקרישה בקשישים העומדים טרם ניתוח לתיקון שבר של מפרק הירך, ואת תוצאותיהן.

בעזרת התיק הרפואי ורישומי המוסד בחנו החוקרים את נתוניהם של 1,080 מטופלים בני 60 ומעלה שאושפזו במחלקה גריאטרית, לטיפול בשברים לתיקון שבר לא פתולוגי במפרק ירך טבעי בשנים 2006-2012.

7.8% מהמשתתפים שנטלו וורפרין בקבלתם, בעיקר בגלל פרפור פרוזדורים (83.3% מהמטופלים בוורפרין), עם INR ממוצע של 1.7 (‎1.2 – 3.6), נטו לסבול יותר מתחלואה נלווית (ציון ממוצע בסולם Charlson לתחלואה נלווית: 3.8 במטופלי וורפרין לעומת 3.1 בשאר המטופלים, p<0.001).

טרם הניתוח, כל מטופלי וורפרין עם INR‏ ≥2.0 קיבלו ויטמין K, פלסמה (fresh frozen plasma) או שניהם. בבחינת מהלך האשפוז נמצאה מגמת הארכה של הזמן עד הניתוח בקרב מטופלי וורפרין בהשוואה לאלו שלא נטלו וורפרין (28.9 לעומת 21.7 שעות, בהתאמה; p=0.05) במקביל להארכה במשך האשפוז (4.8 לעומת 4.2 ימים; p=0.04) אולם הבדלים אלו איבדו את מובהקותם לאחר תקנון לתחלואה נלווית.

ביחס לתוצאות האשפוז, לא נמצא הבדל מובהק בסיכון לאירועים פקקתיים-תסחיפיים (thromboembolic), סיבוכי דמם, תמותה או אשפוז חוזר בתוך 30 יום לאחר הניתוח בין מטופלי וורפרין לאלו שלא נטלו וורפרין בקבלה.

לאור היעלמות הקשר בין טיפול בוורפרין לתזמון הניתוח והשחרור לאחר תקנון לתחלואת רקע אלו, קובעים החוקרים כי ניהול פעיל של היפוך נוגדי קרישה במסגרת יחידה ייעודית לטיפול בשברים בקשישים טרם הניתוח יכול לסייע בהקדמת הניתוח מבלי להגדיל את הסיכון לסיבוכים.

מקור:
Gleason LJ, Mendelson DA, Kates SL, Friedman SM. Anticoagulation Management in Individuals with Hip Fracture. J Am Geriatr Soc [Internet] 2013 [cited 2014 Jan 3];:n/a–n/a. 

נושאים קשורים:  קומדין,  קרישה,  שבר של מפרק הירך,  ורפרין,  מחקרים
תגובות