ethics

שיבוט תאי-גזע מתאים בוגרים לצרכים טיפוליים - הצלחה ודילמה אתית

הצלחת מחקרים בשיבוט תאי גזע עובריים מתאים בוגרים, יכולה להמריץ שיטות טיפול באמצעות החלפת רקמות פגועות, למשל בסוכרת סוג-1

05.05.2014, 08:02

במאי 2013 דווח לראשונה על הצלחה בשיבוט שורות של תאי גזע עובריים מתאים בוגרים, ע"י צוות מאוניברסיטה באורגון. תאים אלה נשאו גנום שנלקח מתאים עובריים או מתאים של תינוקות בני 8 חודשים, אולם לא היה ברור אם ניתן להשתמש בתאים מבני אדם בוגרים יותר.

כעת, שני צוותים שפעלו בנפרד הודיעו על הצלחה. ב-17.4.2014 הודיעו חוקרים מאוניברסטית CHA בסיאול על כך שהצליחו לשבט שורות תא גזע עוברי (ES Cell) משימוש בגרעין שנלקח משני גברים בריאים בני 35 ו-75. צוות נוסף מהקרן למחקר תאי גזע בניו יורק, תיאר, במאמר שהתפרסם בכתב העת Nature בתאריך 28.4.2014, תהליך של שיבוט תאי גזע עובריים שמכילים DNA של אישה בת 32 החולה בסוכרת סוג 1.

הקבוצות השתמשו בטכניקה זהה שנקראת(SCNTי) Somatic-cell nuclear transfer, תהליך בו לוקחים גרעין מתא של אדם בוגר ושותלים אותו בביצית בלתי מופרית שהוצא ממנה הגרעין. כתוצאה מכך התא משוכתב למצב אמבריוני. מדובר בתהליך זהה לתהליך ששובטה הכבשה דולי בשנת 1996.

המחקרים מראים שניתן להשתמש בטכניקה גם בתאים בוגרים, ובמעבדות רבות, דבר המהווה צעד חשוב קדימה.

אם לתהליך תהיה הצלחה טיפולית, עשויים לקום בנקים של תאים שיוכלו לשרת חולים שזקוקים לכך; כך אמר רוברט לנזה, ראש המשרד המדעי ב- Advanced Cell Technology במסצ'וסטס. יחד עם זאת, התהליך יקר, אינו פשוט טכנית וטעון מבחינה אתית כיוון שיוצרים עובר רק לצורך קצירת תאים ממנו. בנוסף ישנה דאגה ציבורית מכך שישובט תינוק אנושי. עד היום לא הצליחו חוקרים לשבט עובר מתפתח בטכניקות שיבוט אלו בקופים, למרות ניסיונות מרובים.

ערכה: ד"ר שירי אלפרט

מקור:
Baker M. Stem cells made by cloning adult humans. Nature News. 28th April 2014.

נושאים קשורים:  ethics,  תאי גזע,  סוכרת סוג 1,  שיבוט,  SCNT
תגובות