• יו"ר: פרופ' גליה ספקטר
  • מזכירה: ד"ר ענת רבינוביץ
  • גזבר: ד"ר אורלי אבנרי
  • חבר ועד: ד"ר אהרון לובצקי
  • חבר ועד: ד"ר אבי לידר
  • חברת וועד נציגת המעבדות: ד"ר ענת קרן
ARISTOTLE

השוואת יעילות ובטיחות של תרופות נוגדות קרישה חדשות במטופלים עם פרפור פרוזדורים

דביגטרן, ריברוקסבן ואפיקסבן שוות-ערך מבחינת יעילות בהשוואת מניעת שבץ במטופלים עם פרפור פרוזדורים, אך אפיקסבן בטוחה יותר

קרישת דם (צילום: אילוסטרציה)
קרישת דם (צילום: אילוסטרציה)

דביגטרן (מעכב טרומבין פומי), ריברוקסבן ואפיקסבן (מעכבי פקטור 10A) נמצאו כבטוחים ויעילים בהורדת הסיכון לשבץ מוחי במטופלים עם פרפור פרוזדורים. במחקר זה הושוו היעילות והבטיחות של שלוש תרופות אלו בהתבסס על נתונים שפורסמו בהשוואה לוורפרין במחקרים מבוקרים אקראיים ועל ידי שימוש בהשוואה מותאמת לא ישירה.

במסגרת ההשוואה, נאספו נתוני 44,535 מטופלים משלושת המחקרים הקליניים של נוגדי הקרישה החדשים: דביגטרן (RELY), אפיקסבן (ARISTOTLE) וריברוקסבן (ROCKET-AF) - כולם בהשוואה לוורפרין. התוצא העיקרי מבחינת יעילות היה שיעור שבץ מוחי או תסחיף סיסטמי. התוצא העיקרי מבחינת בטיחות היה שיעור דמם משמעותי.

בכדי להתגבר על בעיית ההטייה של מחקר ROCKET-AF, שנבעה מכך שהוגבל למטופלים בסיכון גבוה, נבחנה באנליזה הנוכחית השוואה של תת הקבוצה של מטופלים בעלי הסיכון גבוהה לשבץ (עם ניקוד CHADS2 שווה או מעל 3). בהשוואה זו לא נמצאו הבדלים משמעותיים סטטיסטית מבחינת יעילות בין 3 התרופות, על אף שנצפתה נטייה לעליונות של אפיקסבן ודביגטרן על פני ריברוקסבן.

מבחינת דימומים משמעותיים, אפיקסבן התאפיינה במיעוט משמעותי סטטיסטית של ארועי דמם משמעותי בהשוואה לתרופות האחרות.

השוואה בלתי-ישירה של תרופות נוגדות הקרישה החדשות, בהתבסס על התוצאות שפורסמו לגבי קבוצת המטופלים עם ניקוד CHADS2 שווה או מעל 3 מתוך המחקרים, העלתה, כי דביגטרן 150 מ"ג, אפיקסבן 5 מ"ג וריברוקסבן 20 מ"ג שוות-ערך מבחינת יעילות מניעת שבץ מוחי ותסחיף סיסטמי. עם זאת, אפיקסבן אופיינה בסיכון נמוך יותר לדמם משמעותי בהשוואה לריברוקסבן ודביגטרן. כל עוד אין השוואה ישירה בין הטיפולים, מחקר השוואתי מסוג זה הינו כלי אמין ויעיל שיכול לעזור בבחירת הטיפול.

מקור:
Circ Cardiovasc Qual Outcomes. 2012 Jul 1;5(4):480-6. doi: 10.1161/CIRCOUTCOMES.112.965988. Epub 2012 Jul 10.
Comparative efficacy and safety of new oral anticoagulants in patients with atrial fibrillation.
Schneeweiss S1, Gagne JJ, Patrick AR, Choudhry NK, Avorn J.

נושאים קשורים:  ARISTOTLE,  RELY,  אפיקסבן,  ריברוקסבן,  דביגטרן,  נוגדי קרישה,  התקף לב,  פרפור פרוזדורים,  פרפור חדרים,  קרישת דם,  שבץ מוחי,  ROCKET-AF,  מחקרים