• יו"ר: פרופ' גליה ספקטר
  • מזכירה: ד"ר ענת רבינוביץ
  • גזבר: ד"ר אורלי אבנרי
  • חבר ועד: ד"ר אהרון לובצקי
  • חבר ועד: ד"ר אבי לידר
  • חברת וועד נציגת המעבדות: ד"ר ענת קרן
חדשות

צוות מ"סורוקה" פיתח מדד להערכת הפרעות קרישה בנשים הרות

פרופסור עפר ארז, שהוביל את המחקר, ציין כי המדד הבינלאומי הקיים לזיהוי הפרעות קרישה תוך-כלית מפושטת איננו מתאים לנשים הרות

צוות רופאים וחוקרים המרכז הרפואי "סורוקה" בבאר-שבע ואוניברסיטת בן-גוריון פיתח שיטת מדד לזיהוי הפרעות קרישה בנשים הרות.

פרופ' עפר ארז (צילום: "סורוקה")

פרופ' עפר ארז (צילום: "סורוקה")

דימומים חמורים סביב מועד הלידה הם מהגורמים המובילים לתמותה בקרב נשים בגיל הפריון. אבחון מוקדם של הפרעות קרישה בנשים סמוך למועד הלידה, מאפשר טיפול ובמקרים רבים גם את הצלת חייהן. החברה הבין-לאומית לקרישת דם (International Society of Thrombosis and Hemostasis) פיתחה מדד בין-לאומי לזיהוי הפרעת קרישה תוך-כלית מפושטת (DIC), "אולם מדד זה", ציין בית החולים האוניברסיטאי "סורוקה" בהודעה לתקשורת, "איננו מתאים לנשים הרות. וזאת לאור השינויים החלים במערכת הקרישה במהלך ההריון".

קרישה תוך-כלית מפושטת היא סיבוך מסוכן של הריון הנובע מסיבוכים שונים ובעיקר מדימום של היולדת, מהיפרדות השיליה ומתסחיף מי שפיר. דימום ניכר המוביל לסיבוך הזה של קרישה תוך-כלית מפושטת, מהווה את אחד הגורמים המובילים לתמותה אימהית במהלך ההריון והלידה.

צוות החוקרים בראשותו של פרופסור עפר ארז, האחראי היחידה להריון בסיכון גבוה במחלקת נשים ב' בסורוקה, ועמיתתו ד"ר לנה נובק מהמחלקה לאפידמיולוגיה בפקולטה למדעי הבריאות באוניברסיטת בן-גוריון, ביחד עם מומחים בהרדמה, טיפול נמרץ, המטולוגיה ופרינטולוגיה פיתחו שיטת ניקוד פשוטה, ייחודית להריון, המביאה בחשבון את השינויים הפיזיולוגיים החלים במהלכו. השיטה מאפשרת זיהוי מוקדם, מהיר ויעיל של קרישה תוך-כלית מפושטת בנשים הרות.

כשמגיעה אשה עם גורמי סיכון להפרעות קרישה, מבצעים לה ספירת דם ובדיקת תפקוד מערכת הקרישה כדי להעריך את מצבה. כלי המדידה שפיתח צוות החוקרים מעניק ניקוד לתוצאות הבדיקות שהתקבלו ונבחר ערך סף שמעבר לו מאובחנת הפרעת קרישה היכולה לסכן את חיי האם.

פרופסור ארז ציין: "מדובר בכלי חשוב שיכול לתת לרופאים המיילדים אמצעי עזר פשוט, מהיר ויעיל לאיתור נשים עם הפרעת קרישה מסכנת חיים. לכך משמעות רבה בטיפול בנשים אלו - הן מבחינת דחיפות הטיפול והן מבחינת אופיו. המדד יכול לשמש כלי להצלת חיים במקרים של דימומים סביב מועד הלידה".

נושאים קשורים:  חדשות,  הריון,  הריון בסיכון גבוה,  היפרדות שלייה,  קרישה,  תסחיף מי שפיר,  מדד,  המרכז הרפואי "סורוקה"
תגובות