• יו"ר: פרופ' חגי לוין
  • מזכיר האיגוד: ד"ר ערן קופל
  • גזבר: פרופ' נדב דוידוביץ'
  • חברת ועד: ד"ר מאיה לבנטר-רוברטס
  • חברת ועד: ד"ר מיכל ברומברג
  • ועדת ביקורת: ד"ר עמוס מור, פרופ' אילנה בלמקר, פרופ' ליטל קינן בוקר
דעות

המחלקה המיותרת לניתוחי לב ב"פוריה"

קשה להבין את ביה"ח "פוריה", הנמצא בגירעון כרוני. מדוע הוא מבקש להעמיס על תקציבו מחלקה יקרה כל כך? האומנם שיקולי יוקרה מכסים על השכל הישר?

פרופסור מוטי רביד
פרופ' מוטי רביד. לשעבר מנהל בית החולים מעייני הישועה

התבשרנו בימים אלה כי משרד הבריאות עומד לפתוח מחלקה חדשה לניתוחי לב בבית החולים "פוריה". מחאתם של בתי החולים "רמב"ם" ו"כרמל", בחיפה בהם מבוצעים ניתוחי לב במספר נמוך משמעותית מיכולתם, נפלה על אוזניים ערלות. שרת הבריאות המתריעה השכם והערב על הגרעון התקציבי הענק של בתי החולים הממשלתיים סבורה, עם זאת, כי הוצאת מיליוני שקלים למחלקה מיותרת, הן רפואית והן כלכלית, מוצדקת, על מנת להרים את קרנו של בית החולים בטבריה.

"שרת הבריאות המתריעה על הגרעון התקציבי הענק של בתי החולים הממשלתיים סבורה כי הוצאת מיליוני שקלים למחלקה מיותרת, הן רפואית והן כלכלית, היא מוצדקת"

על מנת להבין את גודל האבסורד שבמהלך זה, להלן מספר נתונים השוואתיים לגבי ניתוחי לב וכמה עקרונות המתייחסים לכירורגיה בכללל אך לניתוחי לב במיוחד.

הניתוח העיקרי המתבצע כיום במחלקות לניתוחי לב הוא ניתוח מעקפים לתיקון חסימות בכלי הדם הכליליים שבלב. הניתוחים הראשונים מסוג זה בוצעו בקליבלנד ארה"ב ב-1967 ומאז נפוצו בכל העולם. שיעור הניתוחים הלך ועלה עד שנות התשעים למאה הקודמת ומאז הוא בירידה מתמדת כיוון שטכניקות הצנתור הכלילי השתכללו ורבים מאלה שבעבר נזקקו לניתוח מוצאים פתרונות יעילים בצנתור, הרחבת העורקים החסומים והשתלת תומכנים. לכן, בארצות רבות בעולם נסגרו בעשור האחרון חלק מהמחלקות לניתוחי לב.

קיימת שונות רבה בשיעור ההיארעות של מחלת העורקים הכליליים בארצות המפותחות. השונות נובעת במיעוטה מסיבות גנטיות וברובה מהבדלים בתזונה ובאורח חיים. עם זאת, הפערים בשיעור הניתוחים גדולים מאוד ואינם מוסברים על ידי ההבדל בשיעור ההיארעות של מחלות הלב. אין זאת כי אם המדיניות של כל מערכת בריאות וכן הנגישות לניתוחים מבחינת זמינות ומבחינת סוגי הביטוח, השונה מאוד מארץ לארץ, שקובעת את שיעור זה.

"הדחיפות בניתוחי לב לעולם אינה נמדדת בדקות אלא, גם במקרים הבהולים, בשעות. לכן, אין כל בעיה לשנע חולים"

שיעור ניתוחי המעקפים בקהילה האירופית הוא בממוצע 48 ל-100,000 תושבים לשנה. הטווח רחב מאוד, מ-124 בבלגיה ועד 17 בלבד בספרד. שיעור הניתוחים בארה"ב הוא כ-60 ל-100,000 תושבים ואילו בישראל, שבה שיעור התחלואה במחלת לב כלילית נמוך משמעותית מזה שבארה"ב, ויש שפע של יחידות לצנתור כלילי ורופאים מיומנים, שיעור ניתוחי המעקפים גבוה ב-50% ועומד על כ-90 לכל 100,000 תושבים לשנה. בישראל מבוצעים מדי שנה כ-7,000 ניתוחי מעקפים.

מתוך 28 בתי החולים הכלליים, מחלקות לניתוחי לב קיימות בעשרה. ששת בתי החולים המרכזיים ("רמבם", "בילינסון", "הדסה", "שיבא", "איכילוב" ו"סורוקה") וכן בארבעה בתי חולים נוספים: "כרמל" בחיפה, "שערי צדק" בירושלים, "וולפסון" בחולון ו"קפלן" ברחובות.

שיעורי התמותה הניתוחית והסיבוכים יורדים ככל שמספר הניתוחים עולה. עלות הניתוח גם היא פונקציה של מספר הניתוחים. ככל שהמספר קטן, העלות לכל ניתוח עולה. בישראל רק שלושה מרכזים מבצעים למעלה מ-1,000 ניתוחים בשנה (בילינסון ,שיבא וכרמל) . בבית החולים איכילוב ,שהוא הרביעי במספר הניתוחים, מתבצעים כ-750 בשנה והמספר הולך ויורד באחרים.

"קשה להבין גם את בית החולים פוריה, הנמצא בשנים האחרונות בגירעון כרוני. מדוע הוא מבקש להעמיס על תקציבו מחלקה יקרה כל כך?"

אין כל ספק כי ששת בתי החולים המרכזיים מסוגלים לנתח לפחות 1,000 חולים לשנה כל אחד. הדחיפות בניתוחי לב לעולם אינה נמדדת בדקות אלא, גם במקרים הבהולים, בשעות. לכן, אין כל בעיה לשנע חולים לניתוח מבית חולים אזורי לבית חולים מרכזי.

משרד הבריאות, המתמודד עם גירעון תקציבי גדול ותקוותו לתוספת תקציב נכזבה בעקבות מבצע צוק איתן, היה אמור לשקול לצמצם את מספר המחלקות היקרות האלה. ודאי שאין מקום לפתוח מחלקה חדשה שאין לה כל סיכוי להגיע למספר ניתוחים משמעותי, ואשר תקרטע במשך שנים, כפי שאירע למחלת ניתוחי הלב בביה"ח קפלן.

קשה להבין גם את בית החולים פוריה, הנמצא בשנים האחרונות בגירעון כרוני. מדוע הוא מבקש להעמיס על תקציבו מחלקה יקרה כל כך? האומנם שיקולי יוקרה מכסים על השכל הישר?

* המאמר פורסם לראשונה בעיתון "ידיעות אחרונות"

נושאים קשורים:  דעות,  משרד הבריאות,  צנתור,  שרת הבריאות יעל גרמן,  מחלקת ניתוחי לב,  גירעון מערכת הבריאות,  תחלואה לבבית,  המרכז הרפואי "ברוך פדה" בפוריה
תגובות
רופא בכיר
25.08.2014, 23:16

מסכים לחלוטין, עשרות מיליונים בשנה שיורדים לפח -לפני שניתחו את הניתוח הראשון.
פשוט שערוריה

איכות ברפואה
26.08.2014, 23:03

מציע להשתמש בסקר איכות וסיבוכים בתר ניתוחיים במחלקות כירורגיה לב (בוצע לפני שנים עי פרופ מוריס וטרם פורסם) כדי להחליט את מי סוגרים. עוד מציע לסגור כמה יחידות IVF על הדרך. איזו מדינה של 8 מליון בעולם מחזיקה ככ הרבה יחידות IVF?

מנהל בית חולים
25.08.2014, 23:39

פרופ רביד צודק לחלוטין

אין הצדקה ל10 מחלקות לכיר לב חזה בישראל

במקום לפתוח עוד מחלקה צריך לצמצם את המחלקות בבתי החולים הקטנים כמו בשע"צ וקפלן שבקושי עושים 200 ניתוחים בשנה

יעקב רודוי
25.08.2014, 23:42

מספר הניתוחים במחלקת ניתוחי לב בפוריה יהיה נמוך ביותר. במידה שלא מאפשרת רמה ניתוחית שתשביע את צפיות הציבור, ומנותחים ימשיכו לנסוע לחיפה, בפוריה ינותחו אלה שלא יעמדו במימון הנסיעות לחיפה

עדו
26.08.2014, 11:29

כבוד רב והערכה רבה אני חולק לפרופ' מרדכי רביד היקר.
כבר בתגובה קודמת בענין זה המלצתי לסגור את מחלקת ניתוחי הלב במרכז הרפואי כרמל בחיפה
אשר תפןקתה השנתית כפי שצוין בכתבה הקודמת עמד על 500 ניתוחים בשנה , את משאביה של המחלקה שתסגר וחלק מהצות הרפואי שלה לצרף למחלקת ניתוחי הלב במרכז הרפואי רמב"ם
ולהגדיל את תפוקת הניתוחים הלבביים ברמב"ם לכדי 1000 , כן לפתוח מחלקת ניתוחי לב במרכז הרפואי פוריה שיקלוט את החלק הנותר מהצות הרפואי של המחלקה שתסגר בביח' הכרמל .
בעוד מחלקת ניתוחי הלב בפוריה תעניק שירות לתושבים ברמת הגולן, בגליל העליון מזרחית לעיר כרמיאל , בגליל התחתון ועמק יזרעאל מזרחית לנצרת , בעמק בית שאן ובעמק הירדן , מחלקת ניתוחי הלב המתוגברת שתפעל ברמב"ם תקלוט מטופלים מחדרה בדרום ועד ראש הנקרה ,
מכרמיאל ונצרת במזרח .
ולסיום, אם כבר עסקינן בתקציבי משרד הבריאות וצרכים אישפוזיים של קהילה ושל מרחבי ארץ - האם באזור בו פועלים מרכזים רפואיים אוניברסיטאיים גדולים מאד: שיבא, רבין,
וסורסקי/איכילוב יש צורך בכלל במוסד שנקרא "מעייני הישועה "???

ד"ר אייליג ישראל
26.08.2014, 14:40

כאשר מתיחסים רק להוצאה הכספית יתכן שאין מקום ל 10 מחלקות ניתוחי לב בישראל. יתכן שבישראל מספיק 3-4 מחלקות שינתחו כול אחת כ 2000 ניתוחים בשנה. אם פותחים מחלקות נוספות,בהחלט יתכן שבאותן מחלקות ינתחו, לפחות בשלב ההתחלתי, מעט ניתוחים.
אבל לא הכול נבדק דרך החור שבגרוש. מחלקת ניתוחי לב וחזה חדשה, מרימה את רמת ביה"ח במספר דרגות. צוות חדר מיון מתמקצע, טיפולי הנמרץמשתפרים, חדרי הניתוח עוברים לניתוחים חדשים, הצוותים החדשים שעוסקים בניתוחים וצוותי טיפול נמרץ לב.
לכן אם המטרה לשפר שרותים, להעלות רמה, לקדם ולתרום למען ביה"ח עצמו וציבור המטופלים באזור יש לברך על השרות החדש וליחל לשרותים נוספים בהקדם האפשרי.
ברכותי לצוות בי"ח פוריה

נ.ב- קל לשבת בלב ת"א ולשלול. אני מציע לשוללים לעבור צפונה או דרומה כדי להבין את משמעות של שיפור שרותים לפריפריה

עמית
26.08.2014, 20:31

ומה לגבי יחידת הצנתורים המיותרת במעייני הישועה

רופא
26.08.2014, 20:59

פרופסור רביד צודק בכך שיש משקל לנפח הניתוחים המתבצעים במרכז מסוים. ככל שנפח הפעולות גבוה יותר כך האיכות עולה. חובה לצמצם את הבזבוז המשווע במרכז הארץ - על שטח של 10 קמ"ר יש 3 מרכזים גדולים שנותנים אותם שרותים ובכך מקטינים את היכולת להשתפר.
חובה לסגור לפחות 3 מרכזים לניתוחי לב במרכז כדי לשפר את הרמה.

באשר להקמת יחידת ניתוחי לב בפוריה - אמנם התרגלנו עם השנים שלתושבים הגרים מחוץ ל"תחום המחיה " לא מגיעה אותה רמת שרות, בטחון אישי, ונגישות לאמצעי רפואה מתקדמים - אך גם זה משתנה עם השנים. יחידה כזאת תתרום רבות להעלאת רמת הרפואה בבית החולים - מעבר לניתוחים גרידא - ותאפשר נגישות לטפול הולם לתושבי רמת הגולן, טבריה, עמק הירדן, הגליל המזרחי, הגליל התחתון והגליל העליון.

אגב, בית חולים פוריה הוא לא מה שפרופסור רביד חושב ומדמיין. מדובר בבית חולים מתקדם ומודרני עם שרות רפואי טוב מאד המשרת נאמנה אוכלוסיה גדולה אשר נהנית משרות בית החולים ונאמנה מאד לבית החולים. נוצר יחס של אמון שנרכש בעבודה קשה של שנים.
פרופסור רביד מוזמן לראות ולהתרשם בעצמו.

אגב, סקר שביעות רצון של מטופלים שנעשה ע"י משרד הבריאות דרג את האגף הפנימי של בית החולים פוריה במקום הראשון בארץ מכל בתי החולים הממשלתיים (שנת 2010)- כך שיש מקום למנף מרכז איכותי ולצייד אותו במכשור ואמצעים הולמים.

חוה טבנקי
26.08.2014, 22:16

תמיד כשרוצים לשדרג את הרפואה בפריפריה רופאי המרכז מתנגדים . רצו להקים בי"ס לרפואה כולם התנגדו ועד היום חלק ממשיך להשמיץ.
קצת פירגון לא היה מזיק
מן הראוי שפרופ רביד וכל מתנגדי חיפה יצאו מגבולות איילון וכביש 1-2 ויבואו לפריפריה
יש מסר ומשמעות להקמת יחידה כזו בפוריה כולל קידום שירותי הרפואה, תרומה להוראה ועוד

גיא
27.08.2014, 18:54

כתבה מעניינת של ד''ר רביד.
זה לא התחום היחיד בו נפתחות יחידות מיותרות הגורמות לבזבוז כספי המוסד 'המצטרף לחגיגה' ולהפסד כספי לאלה שעשו זאת קודם עם מומחיות. במיוחד נכון הדבר לגבי מחלות נדירות ויתומות בהם מספר החולים בארץ נמוך מאוד, עד 50 בשנה.
כאן, כאשר יש מומחה אחד טוב (על דעת עמיתיו, לא על דעת עצמו), הוא/היא יכולים לרכז את המומחיות האיבחונית והטיפולית במחלה הנדירה, לטובת החולים. זה כולל יכולות כירורגיות המחייבות אימון בניתוחים מורכבים ועדיף שמנתחים במרכז אחד יתמחו בניתוח, ולא שבכל בי"ח ינתחו ניתוח 1-2 בשנה.
אין כאן קשר למרכז מול פריפריה.
שימו את חשיבות החולה במרכז מעינייכם ותגלו שבמחלות וניתוחים נדירים, עדיף שיהיה מקום אחד המטפל בהם. אם חשוב לכם מרכז מול פריפריה, אפשר לחלק את המרכזים הנדירים כך שחלקם יהיו במרכז וחלקם בפריפריה. אבל אז צריך גם לוודא שכל החולים מכל הארץ יגיעו רק לשם, גם אם זה בפרירפיה, ולזה צריך מדיניות כללית.
בהעדר מדיניות ארצית, היום כל בי'ח יכול להחליט שגם הוא רוצה לטפל במחלות אלה, ואם ביה'ח הזה שייך למשרד הבריאות, ובמיוחד אם קוראים לו 'שיבא', אז שיקולי כלכלת בריאות, ושיקולי טובת החולים מתפוגגים להם מעייני הנהלת משה'ב, שבאה רובה ככולה מתוך שיבא.
אם שרת הבריאות רוצה לעמוד מאחורי ההצהרות שלה, היא מוזמנת לשנות את ההתנהלות הקלוקלת הזו.

רינה
27.08.2014, 21:29

כרופאה מרדימה מזה 30 וכמה שנים , אני רואה את מגמת ההתמעטות של ניתוחי הלב לעומת העליה בפרוצדורות חודרניות שמבוצעות על ידי הקרדיולוגים.
לפיכך , אני תומכת בדבריו של פרופ. מוטי רביד. אני קוראת לשרה גרמן לחזור בה מכוונתה, ולהשקיע את המשאבים במחלקות הקיימות בפוריה ולהפכן לאבן שואבת לכל תושבי הגליל!

ד"ר גולן
28.08.2014, 10:19

לא הכל צריך להימדד משיקולים של כלכלת בריאות.
שיקולים דמוגרפים ושינוע של אוכלוסיה מהמרכז לפריפריה הוא שיקול חשוב מאד במדינתנו, ואם לצורך זה יש להקים מחלקות יוקרתיות בבתי חולים פריפרים, אז אני בעד ויעלה כמה שיעלה.