• יו"ר: פרופ' גליה ספקטר
  • מזכירה: ד"ר ענת רבינוביץ
  • גזבר: ד"ר אורלי אבנרי
  • חבר ועד: ד"ר אהרון לובצקי
  • חבר ועד: ד"ר אבי לידר
  • חברת וועד נציגת המעבדות: ד"ר ענת קרן
חדשות

הקלות בארה"ב במתן תרומת דם מגברים המקיימים יחסי מין עם גברים

לפי הנחיות חדשות של ה-FDA, שייכנסו לתקוף בקרוב, איסור תרומת דם מהומוסקסואלים יוגבל לשנה מקיום יחסי מין, ולא לכל החיים כפי שהיה נהוג עד כה

מבחנות, בדיקת דם (צילום: אילוסטרציה)
מבחנות, בדיקת דם (צילום: אילוסטרציה)

מינהל המזון והתרופות בארה"ב (FDA) הודיע השבוע כי יבטל איסור שהוטל לפני שלושה עשורים, לפיו הומוסקסואלים וגברים בי-סקסואליים אינם יכולים לתרום דם במשך כל חייהם. המהלך החדש הוגדר כ"צעד משמעותי", לעבר סיום מה שנחשב בעיני רבים כ"מדיניות אפליה לאומית".

עם זאת, הודיע ה-FDA כי ימשיך בנוהל המונע מגברים שקיימו יחסי מין עם גברים בשנה האחרונה לתרום דם. "משוכה זאת הכרחית כדי להבטיח אספקת דם בטוחה למי שנזקק", מסר הארגון. ארגוני זכויות אדם בארה"ב מנסים עתה ללחוץ על הרשויות להסיר גם את האיסור הזה, בנימוק כי הסיכון הבריאותי אינו מצדיק אותו.

הוראות ה-FDA לגבי תרומת דם כיום כוללות גם מניעת קבלת תרומה במשך שנה מכל מי שחזר לארה"ב מטיול באזורים בעולם שבהם המלריה נפוצה. כמו כן קובעות ההוראות, כי יש צורך בזמן המתנה של שנה בקבלת תרומת דם מהטרוסקסואלים שבין שאר הפעילויות המיניות שלהם קיימו מגע מיני עם פרוצות או עם אנשים הצורכים סמים בהזרקה.

האיסור על נטילת תרומת דם מגברים המקיימים יחסי מין עם גברים נכנס לתוקף בארה"ב ב-1983 בתחילת "מגפת האיידס". באותו הזמן היה הידע לגבי נגיף ה-HIV מחולל המחלה מועט, וגם לא היו אפשרויות לביצוע בדיקות מהירות שיקבעו אם התורם נושא את הנגיף או לא. בעשורים מאז חלו תמורות מרחיקות לכת בהבנת אופי הפעולה של הנגיף, דרכי ההדבקה, השתפר הטיפול ושוכללו הבדיקות לאיתורו.

ההקלות באיסור בארה"ב לגבי תרומות דם מהומוסקסואלים מתרחשות לאחר מהלכים דומים שנעשו מאז 2011 בכמה ממדינות אירופה, בכלל זה בריטניה, שגם בה האיסור לקבלת תרומת דם מגברים המקיימים יחסי מין עם גברים נתחם ל-12 חודשים אחרי המגע המיני האחרון.

על-פי הערכות ה-CDC, כ-50 אלף בני אדם נדבקים מדי שנה ב-HIV בארה"ב. רובם גברים שמקיימים מגע מיני עם גברים. כ-8.5% מהגברים בארה"ב (כ-10 מיליון בני אדם) דיווחו על קיום יחסי מין לפחות פעם אחת עם גברים אחרים מאז שהיו בני 18, על-פי נתונים של מכון מחקר באוניברסיטת UCLA. בנקי הדם מודעים לעובדים כי התורמים אינם חושפים את מלוא האמת לגבי חיי המין שלהם בעת שהם ממלאים שאלונים בנושא הזה.

ההערכה עתה היא, שההקלות שייכנסו לתקוף בשבועות הקרובים יוסיפו לבנקי הדם בארה"ב כ-317 אלף מנות מדי שנה - תוספת של 2%-4%. בישראל מגבש באחרונה משרד הבריאות המלצות ברוח דומה, שאמורות להתפרסם בקרוב.

לקריאה נוספת לחצו כאן

נושאים קשורים:  חדשות,  נשאי HIV,  תרומת דם,  מינהל המזון והתרופות,  גברים,  איידס,  FDA,  הומוסקסואלים
תגובות