• יו"ר: פרופ' חגי לוין
  • מזכיר האיגוד: ד"ר ערן קופל
  • גזבר: פרופ' נדב דוידוביץ'
  • חברת ועד: ד"ר מאיה לבנטר-רוברטס
  • חברת ועד: ד"ר מיכל ברומברג
  • ועדת ביקורת: ד"ר עמוס מור, פרופ' אילנה בלמקר, פרופ' ליטל קינן בוקר
חדשות

מחקר ישראלי: ירידה במספר מקרי האסתמה בארץ בעשור האחרון

צוות חוקרים, שהסתמך על נתוני מתגייסים, מצא ירידה בשכיחות האסתמה מ-9.7% ל-8.1%; בין הסיבות: הפסקת עישון וזיהום מופחת

אסתמה (צילום: אילוסטרציה)
אסתמה (צילום: אילוסטרציה)

מחקר חדש ורחב-היקף שבוצע בישראל מצא, כי בעשור האחרון מסתמנת ירידה בחומרת האסתמה בארץ. המחקר בוצע על ידי רופאים ממכון הריאה לילדים במרכז הרפואי "שערי צדק" בירושלים, ביחד עם רופאים ממכון הריאה של המרכז הרפואי "הדסה" עין-כרם וחוקרים ממשרד הבריאות, המשרד להגנת הסביבה והמחלקה לביולוגיה מולקולרית באוניברסיטת תל אביב, בסיוע קופות החולים וחיל רפואה בצה"ל.

את המחקר הובילו ד"ר שלומי כהן, ד"ר שמואל גולדברג ופרופסור אלי פיקאר, ודיווח עליו פורסם בכתב העת Respiration.

ד"ר שלמה כהן (צילום: יח"צ)

ד"ר שלמה כהן (צילום: יח"צ)

צוות החוקרים בחן 300 אלף תיקים רפואיים של בנים בגיל 17 לקראת גיוסם לצה"ל, בין השנים 2008-1999. שכיחות האסתמה ירדה בפרק הזמן הזה מ-9.7% ל-8.1%.

עוד מצאו החוקרים, כי בעוד שבמדינות המערב היתה עלייה בשכיחות האסתמה לקראת סוף המאה ה-20 ומאז היא במצב יציב – בישראל דווקא הסתמנה ירידה עקבית במחלה. החוקרים גם דיווחו, כי נרשמה ירידה משמעותית באשפוזים ובתמותה בכל הגילים מאסתמה.

בשיעור האשפוזים השנתיים חלה ירידה מ-13 ל-10 אלפים מקרים ל-7.5 ל-10 אלפים מקרים; בתמותה חלה ירידה מ-2.1 ל-100 אלף מקרים ל-1.4 ל-100 אלף מקרים.

החוקרים העלו כמה הסברים אפשריים לתופעה. ראשית, הירידה המשמעותית שחלה בישראל בשיעור המעשנים בכל המגזרים בעשור האחרון כתוצאה מהסברה בלתי פוסקת על נזקי העישון. זאת, לצד עליית מחירי הסיגריות ואכיפת חוקים למניעת עישון במקומות ציבוריים שתרמו להפחתה בשיעור המעשנים.

בנוסף, הסתמנה בעשור הנ"ל עלייה בשימוש במשאפים לטיפול מונע באסתמה, ונצפתה ירידה בממדי זיהום האוויר בארץ (בעיקר הזיהום הנפלט ממכוניות). כמו כן, נרשמה ירידה בכמות האלרגנים הנשאפים, שיכולה גם היא להסביר את השיפור שחל בהיקף התחלואה באסתמה בישראל.

החוקרים ממליצים להמשיך במסעי ההסברה נגד עישון ,להקפיד על אכיפת החוק האוסר עישון במקומות הציבוריים, להמשיך את פעולות הניטור והבקרה של זיהום האוויר הנגרם ממכוניות, ולעודד את השימוש בתרופות למניעת אסתמה.

למחקר לחצו כאן

נושאים קשורים:  חדשות,  אסתמה,  אלרגנים,  זיהום אוויר,  צה"ל,  משאפים,  המרכז הרפואי "שערי צדק"
תגובות