• יו"ר: פרופ' גליה ספקטר
  • מזכירה: ד"ר ענת רבינוביץ
  • גזבר: ד"ר אורלי אבנרי
  • חבר ועד: ד"ר אהרון לובצקי
  • חבר ועד: ד"ר אבי לידר
  • חברת וועד נציגת המעבדות: ד"ר ענת קרן
חדשות

המלצה בארה"ב: לתת אפינפרין במיון בכל חשד לתגובה אלרגית חריפה

על ההנחיה החדשה, שמעודדת את השימוש בחומר, חתום צוות מומחים מטעם הקולג' האמריקאי לאלרגיה, אסתמה ואימונולוגיה; "אפינפרין הוא הכלי החשוב ביותר שעומד לרשות הרופאים נגד תגובה אנפילקטית"

אפינפרין, אדרנלין (מקור: ויקיפדיה)

פנאל רופאים-מומחים ברפואה דחופה (מלר"ד) בארה"ב קבע, כי גם כאשר רופאי המלר"ד אינם בטוחים ב-100% שלאדם שהגיע למיון יש תגובה אלרגית חריפה (anaphylaxis), יש להשתמש באפינפרין (epinephrine).

דו"ח על הדיון וההמלצה הקלינית פורסם בסוף השבוע בכתב העת Annals of Allergy Asthma & Immunology, שהוא כתב העת הרשמי של הקולג' האמריקאי לאלרגיה, אסתמה ואימונולוגיה (ACAAI).

"הצוות הגיע להסכמה שיש להשתמש בתכשיר גם אם תסמיני התגובה שמפגין המטופל אינם עונים באופן מלא על הקריטריונים שבהנחיות"

צוות המומחים שדן בסוגיה כלל מומחים בתחום האלרגיה ולצדם מומחי רפואה דחופה, שבחנו את החסמים לטיפול הקיימים בנושא הזה. הדיון נועד לעודד טיפול ראוי ונכון בבעיה, ובשימוש באפינפרין.

"רופאים במיון אמרו לנו, כי כאשר מטופלים מגיעים אליהם ואינם עונים על ההנחיות הקיימות והממוסדות בנושא הזה, יתכן שהם יסתייגו ממתן אפינפרין", אמר בדיון ד"ר סטנלי פיינמן, לשעבר נשיא ה-ACAAI, שגם שימש כיו"ר הפאנל.

"מאחר שאפינפרין הוא טיפול הגנה קו-ראשון במקרה של תגובה אלרגית חריפה, הגיע הצוות להסכמה שיש להשתמש בתכשיר גם אם תסמיני התגובה שמפגין המטופל אינם עונים באופן מלא על הקריטריונים שבהנחיות", אמר.

הוא ציין, כי "ההשלכות שיש להימנעות משימוש באפינפרין כאשר יש צורך בו הן הרבה יותר חמורות מאשר להשתמש בתכשיר כאשר אין הכרח בו".

כמו כן, הגיע צוות המומחים להסכמה לפיה יש לתת אפינפרין למטופלים בסיכון לאנפילקסיס בהתבסס על שני נתונים: 1. ךהעניק את הטיפול מי שכבר הייתה אתמול תגובה אלרגית חריפה קודמת; 2. להעניק את הטיפול למי שברור כי חווה תגובה אלרגית חריפה, או שקיים חשד שאותו אדם נחשף לגורם שהתניע תגובה אלרגית, גם כאשר לא פיתח תסמינים ידועים.

"אנחנו רוצים שהסגל הרפואי במלר"ד יהיה מודע לכך שבמקרים אלה... (אפינפרין) הוא הכלי הטיפולי החשוב ביותר במאבק מול האנפילקסיס", אמר בדיון חבר הפאנל ד"ר פול דאולינג, מבכירי ה-ACAAI. "אין לתת אנטי-היסטמינים או קורטיקוסטרואידים (corticosteroids) במקום אפינפרין – מאחר שמשפחות תכשירים אלו אינן 'עובדות' במהירות המספקת נגד התגובה האלרגית".

עוד נושא קריטי שלגביו הוסכם בדיון המומחים הוא שכל אדם שמגיע לחדר מיון עם סימני תגובה אלרגית חריפה, חייב להיות מופנה למומחה לאלרגיה ויש לקבוע לו ביקור-מעקב לאחר מתן התרופה והטיפול ההמשכי.

נושאים קשורים:  חדשות,  מחקר,  אפינפרין,  אלרגיה,  אנפילקסיס,  תגובה אנפליקטית,  חדרי מיון,  מלר"ד
תגובות