• יו"ר: פרופ' גליה ספקטר
  • מזכירה: ד"ר ענת רבינוביץ
  • גזבר: ד"ר אורלי אבנרי
  • חבר ועד: ד"ר אהרון לובצקי
  • חבר ועד: ד"ר אבי לידר
  • חברת וועד נציגת המעבדות: ד"ר ענת קרן
נוגדי קרישה

נוגדי קרישה משפרים הישרדות מטופלים עם קרישה תוך-כלית מפושטת על רקע אלח דם

נוגדי קרישה מגבירים את הסיכון לדימום ואינם משפיעים על סיכויי ההישרדות של מטופלים עם אלח דם או הפרעות קרישה הנובעות מאלח דם, אך משפרים את סיכויי ההישרדות של מטופלים עם קרישה תוך-כלית מפושטת (DIC) שנבעה מאלח דם

הפחתת שיעור מקרי אלח דם (מקור צילום: ויקיפדיה)
הפחתת שיעור מקרי אלח דם (מקור צילום: ויקיפדיה)

למרות שמחקרים פרה-קליניים רבים מצאו כי נוגדי קרישה יעילים ובטוחים כטיפול משלים באלח דם (sepsis), קיימות ראיות מעטות התומכות ביעילותם בהורדת שיעורי התמותה של האוכלוסייה הכללית הסובלת מהפרעות בריאותיות.

עם זאת, מספר מחקרים הציעו כי טיפול בנוגדי קרישה מסוימים עשוי להפחית את שיעורי התמותה של מטופלים הסובלים מקרישה תוך-כלית מפושטת (disseminated intravascular coagulation -DIC) שהתפתחה על רקע אלח דם.

המחקר הנוכחי בחן אם יתרונות הטיפול בנוגדי קרישה נשמרים גם בקרב אוכלוסייה עם הפרעות קרישה פתולוגיות הנובעות מאלח דם.

בוצעה מטה-אנליזה נפרדת של מחקרים מבוקרים עם הקצאה אקראית, שבחנו את הטיפול בנוגדי קרישה בקרב שלוש אוכלוסיות:
(1) אוכלוסיית מטופלים כללית עם אלח דם
(2) מטופלים עם הפרעות קרישה הנובעת מאלח דם
(3) מטופלים עם DIC הנובעת מאלח דם.

בוצע חיפוש במאגרי המידע MEDLINE, Scopus והמרשם המרכזי של קוכריין למחקרים מבוקרים, אחר מחקרים שהשוו בין לטיפול בנוגדי קרישה לבין אינבו או היעדר טיפול במטופלים עם אלח דם. בוצעו הערכות של שיעורי התמותה הכללית כתוצא עיקרי וסיבוכי דימום כתוצא משני.

במטה-אנליזה נכללו 24 מחקרים אשר הקיפו 14,767 מטופלים. לא נצפו ירידות מובהקות בשיעורי התמותה בקרב האוכלוסייה הכללית הסובלת מאלח דם וגם לא בקרב מטופלים עם הפרעות קרישה הנובעות מאלח דם. מנגד, נצפו ירידות מובהקות בשיעורי התמותה בקרב מטופלים עם DIC שנבעה מאלח דם (יחס סיכון: 0.72, 95% רווח בר סמך 0.62-0.85).

כתופעת לוואי, שיעור סיבוכי הדימום גבר באופן דומה בטיפול בנוגדי קרישה בשלוש אוכלוסיות המטופלים שנבדקו.

החוקרים מסכמים, כי טיפול בנוגדי קרישה מגביר את הסיכון לדימום ואינו מניב יתרונות הישרדותיים בקרב אוכלוסיית המטופלים הכללית הסובלת מאלח דם, אף לא בקרב מטופלים עם הפרעות קרישה הנובעות מאלח הדם. השפעות חיוביות של טיפול בנוגדי קרישה נצפו רק בקרב מטופלים עם DIC על רקע אלח דם.

מקור:
Y. Umemura, K. Yamakawa, H. Ogura, H. Yuhara and S. Fujimi
Efficacy and safety of anticoagulant therapy in three specific populations with sepsis: a meta-analysis of randomized controlled trials; Journal of Thrombosis and Haemostasis, Article first published online: 1 FEB 2016; DOI: 10.1111/jth.13230

נושאים קשורים:  נוגדי קרישה,  anti-coagulants,  אלח דם,  ספסיס,  קרישה תוך-כלית מפושטת,  DIC,  הפרעות קרישה,  הישרדות,  מחקרים
תגובות