חדשות

הר"י וחברות התרופות לחצו ומנכ"ל משרד הבריאות ירכך את הנוהל המגביל

בנוסח המתוקן יתאפשרו פגישות רופא-תועמלן בארבע עיניים לתקופת מעבר ובתנאי שיקבלו אישור מראש, יתועדו וידווחו למשרד הבריאות ואף יפורסמו לציבור

סגן הממונה על התקציבים באוצר, משה בר סימן טוב (צילום: פלאש 90)
מנכ"ל משרד הבריאות, משה בר סימן טוב. "הקונספט מיצה את עצמו"/ (צילום: פלאש 90)

מנכ"ל משרד הבריאות, משה בר סימן טוב, החליט להכניס שינוי בנוהל המסדיר את הקשר בין חברות התרופות, רופאים ומוסדות רפואיים. הנוהל, העומד להיכנס לתוקף ב-1 בנובמבר, מסעיר את מערכת הבריאות, ובמיוחד את הרופאים וחברות התרופות. יו"ר ההסתדרות הרפואית פרופ' ציון חגי תיאר את הסעיף בנוהל האוסר לקיים פגישות בארבע עיניים בין תועמלנים לבין רופאים כ"דרישה המתאימה למשטרים אפלים שבהם לא סומכים על הרופאים שיפעלו לטובת מטופליהם" והפיץ אתמול (ד') לרופאים מכתב בנושא זה.

בדיווח אמש ב"דה מרקר" נמסר כי בשבועות האחרונים הופעלו לחצים על משרד הבריאות לשנות את הנוהל. הלחצים הופעלו על ידי הר"י, איגודים רפואיים וגם חברות תרופות. בעקבות פגישות שקיים בר סימן טוב עם גורמים שונים כדי לשמוע את הערותיהם, ובכלל זה פגישה שנערכה אתמול גם עם נציגי חברות התרופות והתועמלנים, שכיום דורשים לכנות את מקצועם "נציג רפואי", החליט מנכ"ל משרד הבריאות לרכך את הנוהל.

בנוהל המקורי שהוציא מנכ"ל משרד הבריאות הותר לתועמלנים לפגוש רופאים רק במסגרת פגישות צוות, הרצאות או כנסים, ולא כפי שהיה נהוג שנים רבות של פגישות בארבע עיניים בין רופא לנציג חברת תרופות או ציוד רפואי. במשרד הבריאות נערכו דיונים כדי "לבחון בחיוב" הכנסת כמה שינויים לנוהל: פגישות רופא-תועמלן בארבע עיניים יאושרו לתקופת מעבר בתנאי שיקבלו אישור מראש, יתועדו וידווחו למשרד הבריאות ואף יפורסמו לציבור. שינוי זה, דיווח "דה מרקר" כפי שנמסר מגורם במשרד הבריאות, נועד לאפשר התארגנות לוגיסטית לנוהל החדש. בתום תקופת המעבר תתקבל במשרד החלטה סופית בנושא.

כמו כן, יוסר מהנוהל המקורי הסעיף האוסר על התועמלנים לשווק לרופאים תרופות וציוד שעדיין לא אושרו לשימוש במוסד הרפואי. הוחרגו מהנוהל הדרכות על שימוש בציוד ובאביזרים רפואיים גם אם הם נערכות בארבע עיניים. הנוהל בניסוחו המתוקן יחזור ויקבע כי יחול על חברות התרופות איסור לחלק בכל פורום שהוא מתנות ודוגמאות של תרופות לרופאים.

הנוהל שהופץ בטרם יתוקן בחוזר מנכ"ל הוכן בעקבות תחקיר שהוצג בתכנית הטלוויזיה "המקור", שבו תועד סחר-מכר בין רופאים לנציגות של חברות תרופות, על התרופות שיירשמו לחולים תמורת מתנות וכן חלוקת מתנות לאחיות ולרוקחים עבור מסירת מידע על מרשמים. הרי"י וגם חברות התרופות טענו כי הנוהל בצורתו המקורית "הטיל דופי ומפקפק ביושרה של הרופאים".

הקשר בין חברות תרופות לבין רופאים עלה לכותרות במדינות שונות בחודשים האחרונים. המקרה המפורסם ביותר היה תחקיר של "ניו יורק טיימס", שחשף כי החוקר הנודע בתחום סרטן השד, ד"ר חוזה באסלגה ממרכז הסרטן המוערך "סלואן קטרינג" בניו יורק, נמנע מלחשוף את העובדה שקיבל מיליוני דולרים מחברות תרופות והשמיט גילוי נאות בדבר קשריו הפיננסיים מעשרות מאמרים מדעיים שפרסם בכתבי עת רפואיים יוקרתיים בעולם. בעקבות התחקיר הוא הודח מתפקידו בבית החולים ואולץ להתפטר גם מתפקידיו בתעשיית התרופות.

"דה מרקר" ציין כי לפני כמה שנים נחתמה אמנה משותפת בין ההסתדרות הרפואית לבין חברות התרופות בישראל המזכירה במידה רבה את הנוהל החדש. עוד דיווח שבכמה מהנהלות קופות החולים דווקא תומכים בנוהל שהוכן במשרד הבריאות.

יש להבהיר: הנוהל החדש איננו כל כך חדש. למעשה, הוא ריענון של נוהל הקיים משנת 2010. אלא שבין החידושים שהוכנסו בניסוחו הנוכחי: הקמת צוות במשרד הבריאות שיערוך ביקורות תקופתיות בנושא, איסור על מנהלי מוסדות הבריאות, קופות החולים ועובדי משרד הבריאות לעבוד עבור חברות מסחריות הקשורות למערכת הבריאות, איסור על רופאים לעבוד בתשלום עבור חברה מסחרית שיש להם עימה קשרים במסגרת עבודתו הציבורית, איסור על רופאים לקבל תשלום מחברה מסחרית עבור הרצאה המתקיימת בתוך המוסד הציבורי ותנאי סף לעיסוק בתועמלנות: קורס באתיקה ו"ידע מדעי מספיק ברמה שתאפשר לספק מידע מלא ומדויק על המוצר".

נושאים קשורים:  נוהל משרד הבריאות,  מנכ"ל משרד הבריאות,  הר"י,  חברות התרופות,  תועמלנים,  חדשות,  מנכ"ל משרד הבריאות משה בר סימן-טוב
תגובות

אין כל קשר בין המקרה האומלל של חוקר הסרטן בארה"ב פרופ' חוזה באזלגה לבין חוזר מנכ"ל משרד הבריאות ועצם הבאת המקרה של פרופ' באזלגה כדוגמה לקשר שבין התעשיה/חברות הפארמה לבין הרופאים בארץ זו אומללות לשמה והטעית הציבור. צר לי שכתבת רפואית בכירה בדה מארק משלהבת כל פעם את הציבור כנגד הרופאים בישראל. במקרה של פרופ' באזלגה מדובר באי דיווח של החוקר הידוע בעת שפירסם מאמרים בעיתונות רפואית מכובדת על הקשר שיש לו לחברות, דבר המחוייב כאשר באים לפרסם עבודה בעיתונות רפואית. החוקר לא קיבל כסף בעורמה מחברות התרופות אלא היה יועץ שלהן. אין כאן כל שוחד של חברות תרופות/תעשיה לאותו רופא אלא אי דיווח של הרופא ועל כך הרופא אכן התפטר מתפקידיו מרצונו וללא כל ויכוח. מכאן ולהסיק שבישראל רופאים רושמים תרופות בשל "שוחד" של חברות תרופות המרחק ארוך ביותר ועצם הבאת במקרה כדוגמא משפיל ביותר. אם נותנים ברופאים את האמון שיצילו חולים, איך לא נותנים ברופאים אמון שידעו להבדיל בין תעמולה רפואית זולה לבין מידע חיוני שמקבלים מנציגי הפארמה והתעשיה? הרופאים בישראל הם מהטובים בעולם והגיע הזמן שיפסיקו לעשות שיימינג של הרופאים והרפואה בישראל. הרופאים בישראל עובדים במערכת חסרה ובתקנים חסרים ולכן עומדים על הקצה מבחינת קושי העבודה. מול מחלקות שהורחבו פיזית בשל בניה מאסיבית בשנים האחרונות, כאשר אין הגדלה של כח אדם רפואי, נאלצים הרופאים לעבוד בעומס בלתי רגיל. במקופ שיתפחו את המשאב האנושי ויעריכו את העבודה, כל יום מוצאים עילה לשים על הרופאים שוטים ועקרבים. מספיק עם ההגבלות המוזרות. רופאים מספיק חכמים לדעת עם מי להפגש ועם מי לא. הרופאים לא תינוקות ויש לעודד את הרופאים על השקעתם בעבודה במערכת הציבורית הקשה גם כך. מציע לקובעי מדיניות הבריאות לקחת נשימה עמוקה ולרדת לקרקע. הרופאים הם לא שדים ולא אויבי הציבור. הרופאים בישראל הם מהטובים בעולם. תוחלת החיים בישראל היא מהטובה בעולם ולא סתם. אסור להגביל רופאים בשום מגבלה ולרופאים זכות לפגוש את מי שחפצים. הרופאים הם בני אדם וכל אדם רשאי לפגוש את מי שרוצה. אנא- החזירו את השקט למערכת הרפואית הציבורית. אנחנו רוצים לטפל בחולים!!

אנונימי/ת
05.10.2018, 11:43

התחקיר של המקור היה תחקיר עלוב שרחוק מהסטנדרט המקובל בתכנית הזו ובתחקירים עיתונאיים בכלל.
כמה נקודות.
1. התחקירנית- הקליטה פגישות בהן היא יזמה את השיחה על הטבות שונות כמו טיסות וכדומה.
2. למרות השיחות, אין כל תעוד של הטבה שניתנה. זה כמו שדרוקר יפרסם את תחקיר ביבי טורס, בלי טורס.
3. אין תעוד של חשבוניות על תשלום מסעדות וכו'.
4. לא ברור ביוזמת מי היו ההצעות להטבות שונות, כך למשל- אין כל תעוד או הקלטה של הממונים על אותה "תועמלנית" למרות שהתסובבה עם מכשיר הקלטה בבית החולים, הוא משום מה נעלם מהעבודה שלה...
ועוד ועוד...
כשמדובר ברופאים הכל מותר כנראה, גם תחקיר עלוב ובזוי שכזה.
מעניין אם היו מפרסמים תחקיר באיכות כה נמוכה באם היה מדובר בפוליטיקאי או איש צבא.
בנוסף- ברצוני לציין לרעה את התגובות של הבכירים במערכת הבריאות שם, שהגיבו כמו שפנים במקום להתעמת עם הממצאים.

אנונימי/ת
05.10.2018, 14:36

רק לעזוב את ישראל. הרפואה שלכם קורסת, מעמד הרופא אצלכם באשפה (כבר הרבה שנים, אידלמן הוא רק הרופא הביא את השפל למקסימום), אתם נותנים לציבור הרבה יותר ממה שמקבלים בתמורה ומנצלים אתכם חדשות לבקרים ( שכר נמוך, תנאים גרועים,פנסיה עלובה,לווי תלמידים לפולין שבו כל מאבטח בן 20 מקבל שכר ורק הרופא מתנדב וכו'). תעזבו למדינה מערבית ותהיו מרוצים. במקום לחיות את הרדידות שבישראל, תוכלו רק לקרוא עליה בדוקיורזאונלי ולברך את החלטתכם לעזוב.

05.10.2018, 16:45

תכניסו מצלמות . תתעדו את כל הפגישות שלי עם חברות פארמה וציוד רפואי. תעלו אותן לצפיה לכל המעוניין. תקבלו תמונה אמיתית וללא סטיה מדרך הישר וההגיון הבריא.

אנונימי/ת
06.10.2018, 11:50

יש תקנה שהליצן המגוחך הזה יחד עם יעקב סגן השר שלו שהוא לא נאלץ לבטל בסוף ?
עד מתי הרדוד הזה ישאר שם?

אנונימי/ת
06.10.2018, 13:05

בהתייחס על איסור למתן הרצאות בתשלום: הכנת הרצאה מדעית ברמה נאותה לוקחת זמן רב והתשלום בה לפצות על זמן זה, זמן הנסיעה וזמן ההרצאה. מדובר בתשלום סימלי של סביב ה3000 ש"ח שלא באמת מפצה על זמן הרופא בסטנדרטים מערביים. לא מדובר על תשלום של עשרות אלפי שקלים כפי שמקבלים על הרצאותיהם פוליטיקאים רבים.
אי תשלום על הרצאות, יפגע קשות בלימודי ההמשך ברפואה וברמת המרצים וההרצאות.
אסרו על תשלום מטעם חברות תרופות, אך לא חייבו ואף לא הציעו וודאי לא תקצבו תשלום מטעם המוסד בו נערכת ההרצאה.
חלם או רוע? כךאו כך רמת הרפואה תפגע וכך גם חיי אדם.
הכל נובע משנאת הפקידים הבכירים לרופאים. הפקידים האלו הם בסה"כ תקורה ניהולית, מיותרת ברובה, על צוואר הרפואה.
עלינו למצוא דרך להפתר מהם.

חברים- קצת נסחפתם כי כך נבהלו הפקידים הבכירים וחבל. בכל מקום אחר בעולם אם הפקידים היו מטילים הוראה שלא להפגש עם פלוני או אלמוני היו מייד משביתים את המערכת הרפואית שכן מדובר בהפרה, לכאורה, של חוק היסוד כבוד האדם וחירותו וחופש המקצוע. זכותו של פלוני להפגש עם מי שיחפוץ עם ב 4 עיניים ועם בעיין אחת. כל האוסר מפגש שכזה עלול להדרש להסבר בפני ראשויות החוק לכשיקרה. לעצם העיניין- ראו איך אתם יורדים לרזולוציה של מחיר עבור הכנת הרצאה. האם יעלה על הדעת לאסור על ראש ממשלה/נשיא/רב/איש צבא לתת הרצאה בתחום בו הוא שולט? ראו כמה מקבל מר אהוד ברק/מר אולמרט/וכד' על הרצאות לקהל. מעל ל 10,000 דולר להרצאה. מצחיק אבל היו שדרשו מעל 100,000 ש"ח. סליחה- האם אתם לוקחים 3,000 ש"ח להרצאה אתם רק מבזים את עצמכם. מדובר בהרצאה העוסק בבריאות ובחיים. הרבה מעבר לחשיבות של כל הרצאה בתחום פוליטי. אל תמעיטו בערכך שלכם. דירשו שכר ריאלי לעבודתכם ולא "שכר בטלה" כפי שמפלגת מאפי דרשה שיהיה שכר רופא עם קום המדינה -"שכר בטלה" ולכן הורגלנו וכך הורגלו הפוליטיקאים ששכר רופא בישראל הוא מהנמוכים במשק. למה בארה"ב ובאירופה שכר הרופא הוא מהגבוהים במשק? מדוע בארה"ב שכר רופא הוא הכי גבוה במשק? כי כך צריך להיות. ובארה"ב בשלל ששכר הרופא כל כך גבוה, לא יעזו ל"התגרות" בו ולשאול כמה יקבל עבור הרצאה ולצאת בפומבי ולהשפילו. רק בישראל אנו שומעים פרומואים לתכניות, כולל בערוץ 11, הקוראות לצפות ולראות כיצד הרופאים מקבלים כסף עבור פגישה עם חברות הפארמה, רחמנא ליצלן. אומללות לשמה. חייבים לשים סוף למחול השידים ולרדיפת הרופאים. הרופאים הם המשאב האנושי היקר מכל בישראל ויש לטפח אותו ולא לרמוס אותו. הגיע הזמן שהרופאים ירימו את הראש ויגידו לא עוד. הרופאים לא שק חבטות. על המערכת הרפואית להגן על הרופאים ולא לתת להכפישם. בכל מחיר.

אנונימי/ת
06.10.2018, 16:35

הגיע הזמן להעיף את בר סימן טוב הביתה