חדשות

שחזור מקטע עצם השכם במשתל טיטניום בהתאמה אישית ובטכנולוגיית הדפסה בתלת ממד בוצע לראשונה בהלל יפה

"זוהי ללא ספק פריצת דרך משמעותית בכירורגיה האונקולוגית לשימור גפה", הסביר פרופ' יעקב ביקלס, מנהל היחידה לאורתופדיה אונקולוגית, שהוביל את ההליך

משתל הטיטניום (צילום: דוברות הלל יפה)

שחזור של מקטע עצם השכם במשתל טיטניום, מותאם אישית שהודפס במדפסת תלת ממדית בוצע במרכז הרפואי הלל יפה בחדרה. בית החולים מסר כי הניתוח החדשני והמורכב, נעשה במטופלת בשנות ה-70 לאחר שאובחן בגופה גידול ממאיר של עצם השכמה (Scapula ).
הטכנולוגיה הייחודית שבה השתמשו רופאי בית החולים בפעם הראשונה, אפשרה כריתה נרחבת של הגידול תוך שימור מפרק הכתף.

"עצם השכם (Scapula) הסביר פרופ' יעקב ביקלס מנהל היחידה לאורתופדיה אונקולוגית שהוביל את ההליך הכירורגי, היא חלק מחגורת הכתף וממפרק הכתף עצמו. כריתה נרחבת של גידול במקום הבעייתי עלולה ליצור מגבלה תפקודית קשה בשל פגיעה במפרק הכתף. האילוץ הזה הצריך למצוא פתרון אחר - מה שהביא בסופו של דבר ליצירת מודל מותאם אישית עבור המטופלת, שהודפס מטיטניום במדפסת תלת ממדית.

"נאלצנו למצוא פתרון מתוחכם על מנת להסיר את הגידול ולשמר את היכולת התפקודית של המטופלת. השימוש במשתל מותאם אישית אפשר לכן כריתה נרחבת של הגידול תוך שימור מפרק הכתף. טכניקה זו היא ללא ספק פריצת דרך משמעותית בכירורגיה האונקולוגית לשימור גפה. המטופלת עברה את הניתוח בהצלחה והחלימה ללא סיבוכים. היא עוברת עתה הליך שיקומי וחוזרת באופן הדרגתי לתפקוד."
איך בוצע ההליך?
"בטכניקה שבה השתמשנו, פירט פרופ' ביקלס, הופעלה תוכנות מחשב ייעודיות. היא מאפשרות על סמך בדיקות דימות (CT ו- MRI) ליצור מודל תלת ממדי של הגידול והאיבר שבו הוא נמצא, לתכנן את הכריתה ואת מבנה המשתל לצורך שחזור החסר הרקמתי שנותר לאחר כריתת הגידול. התוכנה יוצרת קובץ הנשלח למדפסת, וזו מדפיסה את המשתל, שכבה אחר שכבה, בתהליך הנמשך כ- 10 שעות.
"השימוש במשתל כשהוא מותאם אישית, מאפשר לבצע כירורגיה מדויקת שבה המנתח איננו מחויב למשתל שהוא מוצר מדף בעל מבנה כללי, אלא יכול לייצר מודל מדויק הרבה יותר וכך להסיר את הגידול על פי המאפיינים האנטומים הייחודיים למטופל – וזאת מתוך ידיעה שהמשתל יתאים בדיוק לחסר הרקמתי שייווצר".
"כיום, הוסיף פרופ' ביקלס, השימוש במדפסות תלת ממדיות הוא האופציה היחידה ליצירת משתלים בעלי מרקם וגיאומטריה מורכבים ואת ההדפסה התלת-ממדית מבצעות חברות ישראליות בנס ציונה ואור עקיבא בימים אלה השיטות הטכנולוגיות הללו עוברות הטמעה במערך הכירורגי של בית החולים הלל יפה והן ישמשו את צוותי המנתחים במחלקות שונות".

נושאים קשורים:  פרופ' יעקב ביקלס,  בית החולים הלל יפה,  הדפסה בתלת-ממד,  משתל טיטנים,  עצם השכם
תגובות
22.04.2019, 22:29

ברכות לפרופ. ביקלס!

22.04.2019, 22:29

ברכות לפרופ. ביקלס!

שימוש בטכניקות תלת מימד מתבצע כבר מעל שלוש שנים במחלקה הארצית לאורטופדיה אונקולוגית של המרכז הרםואי תל אביב ובטכניקה המתוארת אין שום חדש
יתרה מזאת ברוב המכריע של המקרים במיוחד במטופלים מבוגרים אין בכלל צורך בשחזור של עצם הסקאפולה

אנונימי/ת
24.04.2019, 01:30

חבל שהמערכת נוטלת חלק בהטיית והטעיית הציבור.
משתלים מותאמים אישית קיימים כבר עשרות שנים ואף יותר. טכניקת הדפסת משתל טיטניום אף היא קיימת כבר כעשור משתלים מודפסים הינם חלק שגור בעבודה האורטופדית המודרנית בכל חברות המייצרות משתלים. אז אין פה שום היסטוריה ולא לראשונה..
בישראל יש פעילות תכנון תלת ממדי והדפסות תלת ממד לניתוחים במרכזים רבים, הנושא היה בכותרות של כל העיתונים בחמש שנים האחרונות.
באיכילוב פעילה מעבדת תלת ממד שביצעה כבר למעלה מ300 ניתוחים בתמיכה ובשילוב הדפסות תלת ממד.
חשוב שטכנולוגית הדפסת תלת הממד תוטמע בכל המרכזים בארץ לרבות הלל יפה.
מערכת דוקטורס אונלי בעצמה פרסמה כתבות דומות כבר לפני שנתיים. חבל שלא בודקים טרם פרסום ידיעה מטעה מסוג זה.
אז אין כל חדש.
ואל לאנשים להתרברב על לא כלום.
תפקיד העיתונות היא לפרסם עם ביקורת של התכנים.

24.04.2019, 09:53

כתוב בכתבה לראשונה בהלל יפה ! למה לא לפרגן?

25.04.2019, 08:36

פרופ׳ יעקב ביקלס. עמיתי האורתופדים האונקולוגים - ראשית, מאז הניתוח המתואר בכתבה בוצעו עוד מספר ניתוחים שכמותו בבית החולים הלל-יפה ומספר גדול יותר של ניתוחים מתוכנן בעתיד הקרוב. שנית, הניתוח המתואר (כמותו בוצע ניתוח נוסף בבית החולים) אפשר כריתה נרחבת של גידול ממאיר תוך שימור של הגלנואיד (מפרק הכתף עבור הקוראים). ללא שימוש בטכנולוגיה הזו היה צורך בכריתה של עצם השכם עם גרימת נזק תפקודי נרחב. שני הניתוחים הללו בוצעו בהצלחה. למיטב ידיעתי, מעולם לא פורסמה בספרות הרפואית כריתה מצילת תפקוד שכזו בעצם השכמה ושני המקרים הללו נשלחו לפרסום בעיתון המוביל בכירורגיה אורתופדית. בברכת חג שמח.