• יו"ר: פרופ' גליה ספקטר
  • מזכירה: ד"ר ענת רבינוביץ
  • גזבר: ד"ר אורלי אבנרי
  • חבר ועד: ד"ר אהרון לובצקי
  • חבר ועד: ד"ר אבי לידר
  • חברת וועד נציגת המעבדות: ד"ר ענת קרן
מחקרים COVID-19

נטילת אספירין בקביעות הפחיתה את הסיכון לתמותה מקורונה

מחקר שנערך באוניברסיטת סטנפורד בקרב 28 אלף חיילים משוחררים בארה"ב הראה: בקרב מי שצרכו אספירין באופן קבוע לפני שאובחנו בקורונה היו שיעורי תמותה נמוכים יותר

אספירין (צילום: אילוסטרציה)
אספירין (צילום: אילוסטרציה)

במחקר שנערך במחלקה לענייני חיילים משוחררים בארה"ב בשיתוף חוקרים מאוניברסיטת סטנפורד וסקר מעל 28 אלף בוגרי כוחות הביטחון של ארה"ב, זיהו החוקרים ירידה משמעותית של תמותה מקורונה במטופלים שצרכו אספירין באופן קבוע בתקופה שקדמה להידבקותם בקורונה.

המחקר, שדו"ח עליו התפרסם השבוע באתר medrxiv שבו מתפרסמים מחקרים שלא עברו ביקורת עמיתים, כלל את כל חברי רשת הבריאות הממשלתית Veterans Affairs שצרכו אספירין באופן קבוע ואובחנו עם קורונה בין מרץ לספטמבר 2020. ההשוואה בוצעה לחולים עם נתונים דמוגרפיים ובריאותיים זהים, אשר אובחנו עם קורונה באותה תקופה אך לא השתמשו באספירין לפני שאובחנו.

89% מקבוצת המחקר היו גברים. כמעט שני שלישים מהם סבלו מיתר לחץ דם, שליש מסוכרת וכשליש ממחלת ריאה כרונית כשאובחנו בבדיקת מעבדה עם קורונה. בקבוצת הבקרה, 6.3% מהחולים שאובחנו בקורונה מתו תוך 14 יום מהאבחנה ו-10.5% תוך 30 יום. לעומת זאת, בקבוצה שבה צרכו אספירין באופן קבוע לפני שאובחנו בקורונה, רק 2.5% מתו תוך 14 יום ו-4.3% תוך 30 יום מהאבחנה.

החוקרים מדגישים את ההבדל היסודי בין המחקר הזה למחקרים קודמים שבחנו שימוש באספירין בחולי קורונה. לדבריהם, שימוש באספירין טרם הדבקה בקורונה עשוי למנוע היווצרות של קרישיות יתר ותסמינים דלקתיים בצורה יעילה יותר מאשר שימוש באספירין רק לאחר האבחנה. החוקרים מדגישים את חוזק המחקר בזה שהוא הקיף אנשי צבא משוחררים ברחבי ארה"ב.

המומחה בשינוי התוויות לתרופות, משה רוגוזניצקי ממכון MedInsight, מעודד מתוצאות מחקר זה ולדבריו הוא נותן עוד כלי הגנה חשוב מפני סכנות הקורונה עבור מטופלים בסיכון. "המחקר על תרופת אספירין הוותיקה", אומר רוגוזניצקי, "מראה שוב שהכיוון של טיפול מונע או טיפול אקטיבי בתרופות שייועדו ואושרו למחלות אחרות יכול לתרום להגנה משמעותית נגד סכנת הקורונה. כמובן, יש צורך בהתאמת הטיפול אישית על ידי הרופא שמכיר את התיק הרפואי של המטופל ויכול לאמוד כראוי את הסיכונים האפשריים כגון דימום במטופלים הסובלים מתת קרישיות. מאידך, תרופה זו נצרכת כל יום על ידי 200 מיליון איש ברחבי העולם, והפרופיל הבטיחותי שלה, בשימוש מבוקר הוא מצוין".

נושאים קשורים:  אספירין,  קורונה חדשות,  מחקר,  19-COVID,  משה רוגוזניצקי,  התוויה לתרופות,  חדשות
תגובות