COVID-19 בישראל

מצטברות עדויות על תופעות פוסט קורונה חדשות ומדאיגות

שיבושים במחזור החודשי ובזיכרון לטווח קצר, התקפי חום וצמרמורות בתדירות גבוהה, חולשה וירידה בשמיעה הם רק כמה מהתופעות המדווחות על ידי מחלימי קורונה

מחלת הקורונה, תופעות לוואי, סימפטומים. אילוסטרציה

אתגר חדש עומד עתה בפתחה של מערכת הבריאות בישראל: כיצד לטפל בתופעות הפוסט קורונה המתמשכות בקרב מחלימים מהמחלה. לאחרונה מדווחים תסמינים נוספים שלא דווחו עד כה ממקורות רפואיים ובבתי החולים נפתחות מרפאות ייעודיות לקבוצת מטופלים זאת. כך מדווחת הבוקר (ה') רוני לינדר ב"דה מרקר".

בדיווח תוארה מחלימת קורונה בת 47 שסיפרה, גם לערוץ 12 אמש, כי חודשיים אחרי שהחלימה לא זיהתה את בנה הפעוט בעת שבאה לקחת אותו ממעון יום.

הצטברו גם דיווחים על שיבושים אחרים בזיכרון לטווח קצר שחווים מחלימים, לרבות אי יכולת לזהות שמות בני משפחה. זאת, בנוסף לכאבי שרירים קשים, כאבי ראש מתמשכים, התקפי חום וצמרמורות בתדירות של עשר פעמים ביום, חולשה, קושי לעמוד על הרגליים, ירידה בשמיעה, פגיעה מתמשכת ומתעתעת בחוש הטעם והריח, שיעול מחניק, בעיות שינה וקשיים ב"שליפת מילים" בשיחה עם אנשים אחרים.

מתבססת ההכרה שלצד מחקרים העוסקים בנזקים ארוכי הטווח שנגרמים לחולים הקשים שהחלימו ולעתים הם נזקקים לשיקום ממושך, יש להבין מה קורה לאחר חלוף המחלה ל-97%-98% מהנדבקים שהוגדרו בתקופת מחלתם כחולים קלים ששהו בביתם.

לפי הערכות ב"שערי צדק", שלושה חודשים אחרי ההחלמה, 95% נותרו ללא עדויות לנזקים בלתי הפיכים לריאות או ללב ובתום חצי שנה, רוב המטופלים דיווחו על שיפור ניכר במצבם, אבל יש גם דיווחים של נשים על שיבושים במחזור החודשי "תחושות מוזרות" באוזניים, נפיחות בלחי או בלסת, לחצים בחזה. עצבנות וקוצר רוח.

ד"ר דורון נצר, ראש אגף הרפואה בחטיבת הקהילה של ה"כללית", מצוטט בדיווח: "אנחנו מכירים תופעות הנמשכות אחרי החלמה ממחלות נגיפים כמו תסמונת העייפות אחרי החלמה ממחלת הנשיקה. בקורונה אלו תופעות בעוצמה ובשכיחות גדולות ממה שאנחנו מכירים מווירוסים אחרים".

בחודש שעבר פורסם ב-Journal of the American Medical Association על 200 מחלימי קורונה שהיו במעקב שלושה עד תשעה חודשים לאחר ההחלמה ולפחות 30% מהם פיתחו תסמיני פוסט קורונה.

בינואר דיווחו ב-The Lancet חוקרים מסין על מחלימים ששוחררו מאשפוז בבתי חולים ואצלם נמצאו תסמינים שנמשכו שישה חודשים, בכלל זה גם חרדה ודיכאון, ירידה בתיאבון, שלשול, הקאות ונשירת שיער. כמו כן דווח על קושי לחזור לעבודה רגילה.

המחקרים מצביעים על טווח שבין 30% ל-73% מהמחלימים הסובלים מתופעות פוסט קורונה ברמת קושי משתנה גם חודשים אחרי ההחלמה.

נושאים קשורים:  חדשות,  19-COVID,  תופעות לוואי,  פוסט קורונה
תגובות
אנונימי/ת
12.03.2021, 13:15

איזה מגיבים... מתחסן- לא טוב. לא מתחסן- גם לא טוב. ככה זה כשבכל ידוע מראש, לא צריך לתת לעובדות לבלבל אותם