• יו"ר: פרופ' גליה ספקטר
  • מזכירה: ד"ר ענת רבינוביץ
  • גזבר: ד"ר אורלי אבנרי
  • חבר ועד: ד"ר אהרון לובצקי
  • חבר ועד: ד"ר אבי לידר
  • חברת וועד נציגת המעבדות: ד"ר ענת קרן
קרישיות יתר

שכיחות של תסמונת אנטי-פוספוליפידית מאומתת בבני 18-50 עם אירוע ספונטני של פקקת ורידים

חוקרים סבורים כי ישנה שכיחות גבוהה של תסמונת אנטי-פוספוליפידית, בצעירים עם אירוע ראשון של פקקת ורידים ספונטנית

פקקת ורידית (אילוסטרציה)
פקקת ורידית (אילוסטרציה)

תסמונת אנטי-פוספוליפידית הינה הפרעה נרכשת בקרישת הדם, שהשכיחות שלה לא לחלוטין ידועה במטופלים עם אירוע ראשון של פקקת ורידים ללא טריגר. נתונים מהזמן האחרון מציעים כי הניהול של חולים מסוימים, צריך להיות שונה מחולים עם סוגים אחרים של קרישיות יתר. מטרת החוקרים הייתה להעריך את השכיחות של תסמונת אנטי-פוספוליפידית בעוקבה מבוססת קהילה, של מטופלים עם אירוע ראשון של פקקת ורידים, ללא טריגר.

החוקרים ביצעו מחקר חתך בו עשו אנליזה על נתונים מתכנה ממוחשבת, המסייעת לחשב מינונים של נוגדי קרישה. החוקרים אספו נתונים ממטופלים בני 18-50 שקיבלו טיפול לאירוע ספונטני ראשון של פקקת ורידים פרוקסימלית, בין ה-1 לינואר 2002 ל-31 לדצמבר 2011. החוקרים העריכו את השכיחות והמאפיינים העיקריים של המטופלים שעמדו בקריטריונים של SAPPORO לתסמונת אנטי-פוספוליפידית.

במהלך תקופה המחקר, החוקרים מצאו סך של 524 אירועים במטופלים בגילאים 18 עד 50, שביקרו במרפאת נוגדי קרישה. מתוכם, 491 נבדקו לנוכחות של תסמונת אנטי-פוספוליפידית ו-44 (9%, רווח בר-סמך 95%: 6.7-11.8) עמדו בקריטריונים לתסמונת. מתוך 26 נשים עם התסמונת, 8 (30.8%) נטלו גלולה משולבת למניעת הריון בזמן אירוע הפקקת, לעומת 108 (55.1%) מתוך הנשים ללא תסמונת אנטי-פוספוליפידית (p=0.02). לא נמצאו הבדלים בין מטופלים עם תסמונת אנטי-פוספוליפידית למטופלים ללא התסמונת, במגדר או סוג הפקקת.

החוקרים הגיעו למסקנה כי השכיחות של התסמונת הינה גבוהה במטופלים צעירים עם אירוע ראשון של פקקת ורידים ללא טריגר. בעידן נוגדי הקרישה הישירים במתן פומי, האתגר הינו איך ומתי לבדוק נוכחות של תסמונת אנטי-פוספוליפידית – וזו שאלה הדורשת מחקר המשך.

מקור: 

Miranda, S. et al. (2019). Journal of Thrombosis and Haemostasis. https://doi.org/10.1111/jth.14720

נושאים קשורים:  קרישיות יתר,  נוגדי קרישה,  תסמונת אנטי פוספוליפידית,  מחקרים
תגובות