• יו"ר: פרופ' חגי לוין
  • מזכיר האיגוד: ד"ר ערן קופל
  • גזבר: פרופ' נדב דוידוביץ'
  • חברת ועד: ד"ר מאיה לבנטר-רוברטס
  • חברת ועד: ד"ר מיכל ברומברג
  • ועדת ביקורת: ד"ר עמוס מור, פרופ' אילנה בלמקר, פרופ' ליטל קינן בוקר
COVID-19 בישראל

יום שני ברציפות עם יותר מ-500 מאומתים חדשים לקורונה

כ-50 אלף ישראלים אמורים לשהות עתה בבידוד ומהם מעל 18 אלף ילדים שהיו במגע עם חולים ומאומתי קורונה במסגרת פעילויות הקיץ | חידוש מגבלות התו הירוק יידון היום בקבינט הקורונה

בדיקת קורונה. צילום: חן לאופילד/ פלאש 90

כ-50 אלף איש ואישה שהיו במגע עם מאומתי קורונה אמורים להימצא עתה בבידוד, ובמשרד הבריאות מעריכים ששיעור זה צפוי לגדול אם תימשך מגמת העלייה בתחלואה. ההערכה היא שיש להיערך לכך שבשבוע הבא מספר המאובחנים היומי עשוי להגיע ליותר מ-1,000 ולשם כך נדרש להגדיל את מספר הבדיקות היומיות שיבוצעו לכדי 100 אלף לפחות.

תחזית זאת ונתונים אחרים הוצגו אתמול (ג') בדיון שקיימו שרי קבינט הקורונה, אלא שלא התקבלו בו החלטות ודיון נוסף נקבע להיום.

כלי התקשורת מתמקדים הבוקר בדיווחיהם לביקורת שהשמיעו באותו דיון כמה מהשרים שהביעו התנגדות להחרפת ההגבלות ואף תקפו את ראש שירותי בריאות הציבור, ד"ר שרון אלרעי-פרייס, על כך שהיא "דוחפת להחמרה כבר ועכשיו בעוד שראוי להמתין עוד כמה ימים כדי שתתבהר יותר תמונת מצב התחלואה".

לפי דו"ח הבוקר (ד', 08:15) של משרד הבריאות, אתמול אובחנו 521 מאומתי קורונה יומיים חדשים – היום השני ברציפות שבו יש מספרם מעל 500 – שיעור שלא היה כמותו מאז סוף מארס. מאז חצות ועד מועד הדיווח נוספו עוד 93. כך שבמצב פעיל עכשווי נמצאים עתה מעל 3,000 ישראלים (3,274), שיעור גבוה ביחס למספרם לפני כארבעה חודשים ועלייה לעומת יום קודם.

כמו כן, יש עתה 78 מאושפזים בבתי החולים, גם זה נתון גבוה מאתמול ומהם כבר 40 במצב קשה אולם רק 16 מונשמים. 85,429 בדיקות נעשו אתמול ושיעור החיוביות בהן 0.7%.

מבקריה של ד"ר אלרעי-פרייס טוענים שעתה, נוכח שיעור גבוה של מחוסנים (5,680,953 במנה הראשונה ומהם 5,183,879 גם בשנייה, נכון לבוקר זה), מספר המאומתים היומי כבר אינו רלבנטי בעוד  שמספר החולים המאושפזים בבתי החולים במצב קשה אמור להיות המדד הרלבנטי היחיד בהחלטה על חידוש והחרפת ההגבלות. לא כל משתתפי הדיון מסכימים עם גישה זאת. פרופ' רן בליצר, ראש צוות המומחים היועצים במאבק בנגיף, סבור הבוקר, כפי שהתבטא בראיון לגל"צ, כי לדעתו יש להמתין עוד כמה ימים.

לפי נתוני הבוקר שני ישובים הם עתה "אדומים" לפי תכנית הרמזור – מעלה אדומים וכפר יונה. היישובים שבהם מעל 100 חולים במצב פעיל עכשווי: תל אביב – 381, פתח תקווה – 174, כפר סבא – 150, הרצליה – 129, כפר יונה – 124, נתניה – 111 וראשון לציון – 110.

קייטנות, מחנות וטיולים של תנועות הנוער וכן בתי הספר של הקיץ כגורם המרכזי לעלייה בתחלואה הנוכחית. צילום: באדיבות הנוער העובד והלומד

המלצות משרד הבריאות שהוצגו לשרים הן: הרחבת רשימת המדינות ל-20 עבור כל החוזרים מהן שיחויבו בבידוד, גם אם הם מחוסנים; חובת בדיקה ביום הרביעי מאז הנחיתה בישראל, בנוסף לבדיקות שלפני ההמראה לארץ ומיד בנחיתה; חובת בידוד להורים שילדיהם בבידוד; בדיקות מהירות לילדים בכניסה לאירועים שבהם יותר מ-100 משתתפים כמו מחנות קיץ וקייטנות; הגבלת התקהלויות, רק לאחר שיהיו מעל 1,000 מאומתים יומיים ואם מקדם ההדבקה יהיה מ-2 (הבוקר הוא 1.42 ומוצג כ"נתון יומי המתאר את הממוצע השבועי של מקדם ההדבקה לפני עשרה ימים").

אתמול גם נמסר שכ-18.5 אלף ילדים ועשרות מורים ומדריכים נמצאים בבידוד (לפי נתוני אתמול) ו"מסגרות החינוך הפועלות בקיץ – קייטנות, מחנות וטיולים של תנועות הנוער וכן בתי הספר של הקיץ – הן הגורם המרכזי לעלייה בתחלואה הנוכחית". כמה מאותן מסגרות כבר הושבתו.

שרת החינוך יפעת שאשא ביטון מתעקשת להדגיש בכל ראיון בימים האחרונים ש"מומחי הרפואה תומכים באסטרטגיה של חיים לצד הקורונה".

ד"ר זאב פלדמן, יו"ר ארגון רופאי המדינה, מנהל היחידה לנוירוכירורגיה ילדים ב"שיבא" ומ"מ יו"ר הר"י, מתח ביקורת על כך ש"נבחרי הציבור חייבים לנהוג באחריות ולקיים את המגבלות שהוטלו על הציבור. אתמול צפינו בחברי הכנסת שלא מקיימים את ההנחיות ושהו במליאת הכנסת ללא מסיכה. דוגמה אישית היא נדבך משמעותי והכרחי ברתימת הציבור למאבק בהתפשטות הנגיף".

ד"ר זאב פלדמן. "אסור להמתין וחייבים להחמיר בהגבלות"

עוד אמר ד"ר פלדמן: "חצינו את רף 500 המאומתים היומי ומספר המאושפזים שולש. אסור להמתין וחייבים להחמיר בהגבלות ולאכוף את המגבלות הקיימות באופן הדוק ובלתי מתפשר. התפשטות הנגיף עלולה לבטל בסופו של דבר את היתרון העצום כמדינה המחוסנת ביותר, ולשנות את האיזון שוב לטובת נגיף הקורונה, תוך פגיעה במרקם חיינו".

לדבריו, "יש להמשיך את ההערכות המרשימה בנתב״ג ולפעול אקטיבית למנוע פרצות עתידיות דרכן עלולים וריאנטים להיכנס לישראל".

בין הפרצות החדשות שנחשפו אתמול: מסמכים מזויפים על תוצאות בדיקות קורונה שאותם מציגים נוסעים רבים המגיעים לישראל מחו"ל כאשר הם מתבקשים להוכיח לבקרים בנתב"ג שנבדקו וכי תוצאת הבדיקה שלהם שלילית לנגיף.

בהקשר להחמרת האכיפה על מבודדים, תוך מתן עדיפות לאלה החוזרים מחו"ל, שב ועלה בדיונים הצורך להשתמש בצמידי מעקב אלקטרוניים. משרד הבריאות השקיע כ-40 מיליון שקל בהקמת עמדות שבהן יחולקו הצמידים אבל המערך זה לא הופעל משום שלא קיבל עד כה אישור בכנסת.

נושאים קשורים:  קורונה,  חדשות,  19-COVID,  קבינט הקורונה,  ד''ר זאב פלדמן,  ד"ר שרון אלרעי פרייס,  פרופ' רן בליצר
תגובות
אנונימי/ת
08.07.2021, 19:36

מעניין שהפעם רשימת הערים ממש לא חרדיות.... ואף אחד לא מאשים חילוניים במה שהאשימו חרדים בצורה כה מעליבה ופומבית. הקיצר שיוון אמת במדינה דמוקרטית!

אנונימי/ת
08.07.2021, 19:49

למה אינכם מפרסמים נתוני אמת בדשבורד של משרד הבריאות, שגם הוא מטעה יש בסהכ 27 חולים.
אז לאן נעלמו כולם