• יו"ר: ד"ר אורי סגול
  • מזכירה: ד"ר פביאנה בנימינוב
  • חברי ועד: ד"ר אמאני בשארה, ד"ר גיל בן יעקב, ד"ר דוד ירדני, ד"ר דורון בולטין, פרופ' מחמוד מחמיד
מחקרים-Covid-19

וריאנטים של נגיף הקורונה וחיסונים נגדו

במחקר שבוצע בצרפת נמצא כי מתן מנה שלישית של החיסון של חברת פייזר מעלה את שיעור המטופלים המפתחים נוגדנים ואת טיטר הנוגדנים הממוצע

11.07.2021, 11:56
חיסון לקורונה של "פייזר". צילום אילוסטרציה: שאטרסטוק

במסגרת המאמץ למיגור מגפת הקורונה יש צורך בהערכה של היעילות של החיסונים הקיימים ופיתוחם של חיסונים חדשים כנגד זנים חדשים של נגיף ה-SARS-CoV-2. על מנת לעשות זאת, חוקרים רבים ברחבי העולם מבצעים ריצוף גנטי של הנגיף וחולקים את ממצאיהם עם הקהילה המדעית. במאמר סקירה שפורסם בכתב העת NEJM, מפורטים היבטים שונים של האבחנה של זנים חדשים של נגיף ה-SARS-CoV-2, היעילות של הטיפולים והחיסונים השונים כנגד זנים אלה ומניעת הפצתם.

מבין זני הנגיף שהתגלו ומעוררים דאגה ניתן למנות את זן ה-B.1.17 (וריאנט אלפא) אשר נמצא כבעל יכולת הדבקה גבוהה יותר. זן P.1 (וריאנט גמא) עלול לגרום למחלה קשה באנשים אשר חלו והחלימו וזן B1.351 (וריאנט בטא) אשר מנוטרל פחות עם נוגדנים מפלזמת מחלימים ומפלזמה מאנשים אשר קיבלו חיסון כנגד COVID-19. בתקופה אחרונה ניתן לראות עליה בהימצאות של זן ה-B.1.617.2 (וריאנט דלתא) אשר מוביל למקרי תמותה רבים. עם זאת, חשוב לציין שבשלב זה נדמה כי חיסון כנגד הנגיף מקנה הגנה מפני מחלה קשה ברוב המוחלט של החולים.

למרות הפיתוח של עדכונים לחיסונים כנגד COVID-19 ופיתוחם של חיסונים חדשים יש חשיבות גבוהה להכרה וזיהוי של גורמי הסיכון להתפתחות זנים עמידים. אוכלוסייה המועדת להתפתחות של זנים עמידים היא אוכלוסיית מדוכאי החיסון. במטופלים אלה ישנו שכפול נגיפי עם תגובה חיסונית חלקית כך שהנגיף יכול לרכוש יכולת להתגבר על התגובה החיסונית. בנוסף טיפולים יעילים חלקית כנגד הנגיף כדוגמת שימוש בנוגדנים מונוקלונליים או פלזמת מחלימים כאשר אין לכך אינדיקציה יכולים לעודד סלקציה של נגיפים עמידים לתגובה החיסונית של הגוף. מספר חולים רב הנדבקים בזנים עמידים גם הוא כמובן מגביר את הפצת הזנים העמידים ויש חשיבות לשמירה על הנחיות בריאות הציבור בנוגע למרחק חברתי, בידוד ואמצעי מיגון. החוקרים סבורים כי יש לתכנן היטב מתן חיסונים קיימים וחדשים כך שאוכלוסיות הנמצאות בסיכון מוגבר להעברת הנגיף יקבלו אותו ראשונות.

למרות שמגפת ה-COVID-19 ממשיכה לאתגר מערכות בריאות ברחבי העולם, מאז התפרצותה נצבר ידע רב בנוגע להתמודדות עם הנגיף. יש צורך בתכנון משאבים לאומי ובינלאומי נכון ועבודה מולטי-דיסציפלינרית על מנת להתמודד עם הנגיף בכלל ועם זנים חדשים בפרט.

מקור: 

Krause, P.R. et al. (2021)  NEJM DOI: 10.1056/NEJMsr2105280

נושאים קשורים:  חיסון לקורונה,  וריאנטים,  מדוכאי חיסון,  מחקרים
תגובות