• יו"ר: פרופ' גליה ספקטר
  • מזכירה: ד"ר ענת רבינוביץ
  • גזבר: ד"ר אורלי אבנרי
  • חבר ועד: ד"ר אהרון לובצקי
  • חבר ועד: ד"ר אבי לידר
  • חברת וועד נציגת המעבדות: ד"ר ענת קרן
מחקרים

השפעת אפינפרין על האגרגציה של טסיות הדם

חוקרים מצאו כי אפינפרין במינון גבוה מגביר את האגרגציה של טסיות שהופעלו על ידי מפעילי טסיות אחרים

אפינפרין, אדרנלין (מקור: ויקיפדיה)

תהליך ההפעלה של טסיות הדם מתאפיין בשינוי צורת הטסיות, הפרשת גרנולות, והפעלת הקולטן לפיברינוגן (גליקופרוטאין IIb/IIIa). פעולות אלה מביאות לאגרגציה של הטסיות, והחצנה של אמינו-פוספוליפידים בעלי מטען חשמלי שלילי שתורמים לפעילות הקרישתית של הטסיות.

אפינפרין כשלעצמו הינו מפעיל חלש של טסיות הדם. אך עם זאת, הוא מסוגל להגביר את תהליך הפעלת הטסיות שהושרה על ידי אגוניסטים אחרים. במחקר שפורסם בכתב העת Thrombosis and Haemostasis, בחנו החוקרים את תפקידו של אפינפרין בתהליך של הפעלת טסיות הדם.

במסגרת המחקר הופעלו טסיות דם אנושיות באמצעות קונבולקסין (CVX), תרומבין (THR), אגוניסטים של קולטני PAR, אפינפרין או שילוב בין מפעילים שונים.

אגרגציית הטסיות הוערכה באמצעות אגרגומטריה של העברת אור או באמצעות ציטומטריית זרימה עם קשירת PAC-1. הציטומטריה שימשה גם להערכת שטפי סידן בציטוזול, באמצעות מחוון Fluo-3.

טסיות המכילות קולגן ותרומבין (COAT) שעברו השראה על ידי הפעלה משולבת באמצעות CVX ו-THR, נצפו בציטומטריה כטסיות חיוביות ל-Annexin-V ושליליות ל-PAC-1.

שימוש באפינפרין הביא להגברה של אגרגציית הטסיות שנגרמה על ידי כל אחד משילובי האגוניסטים שנבדקו במחקר. מצד שני, שימוש באפינפרין הביא להפחתה תלוית-מינון של ההיווצרות של טסיות מסוג COAT, שנוצרו על ידי הפעלה משולבת של CVX ו-THR.

תחת שימוש ב-CVX+THR+אפינפרין, זיהו החוקרים ירידה בשיעור הטסיות שהיו חיוביות ל-Annexin-V, ולעלייה בשיעור הטסיות שנקשרו ל-PAC-1, בהשוואה לשימוש במשלב של CVX+THR.

כמו כן, תחת הפעלה משולשת, ניידות הסידן הייתה מופחתת כאשר נעשה שימוש באפינפרין במינון הגבוה ביותר (1,000 מיקרומטר) בהשוואה לקינטיקה של סידן תחת שימוש ב-CVX+THR.

לסיכום, הוספת אפינפרין במינון גבוה לטסיות דם שהופעלו באמצעות קונבולקסין ותרומבין, מווסתת את תגובת הטסיות ומפחיתה את ניוד הסידן הציטוזולי, מפחיתה את הפעילות הפרוקואגולנטית, ומשפרת את אגרגציית הטסיות.

מקור: 

Aliotta, A et al. Thrombosis and Haemostasis. 2021 Oct;121(10):1337-1344.doi: 10.1055/a-1420-7630

נושאים קשורים:  מחקרים,  אפינפרין,  טסיות,  אגרגציה,  תרומבין
תגובות