מחקרים

האם שימוש בחוסמי TNF-α בקרב חולי RA ו-SpA מגן מקורונה?

חוקרים מצאו כי חולי RA ו-SpA שטופלו באמצעות חוסמי TNF-α היו בסיכון נמוך יותר להיארעות של מחלת הקורונה

נגיף הקורונה. אילוסטרציה

האינטראקציה בין האנזים ACE2 לבין נגיף הקורונה (SARS-CoV-2) משחקת תפקיד מכריע בתהליך הזיהום הנגיפי, ומביאה לשחרור של חלבונים מעודדי דלקתי, כגון TNF-α. עקב כך, התפתחה השערה כי חסימה של TNF-α יכולה למנוע את ההיארעות של מחלת הקורונה (COVID-19) או התסמינים החמורים שלה. חוסמי TNF-α משמשים לטיפול בהפרעות אוטואימוניות שונות, כולל דלקת מפרקים שגרונית (RA) וספונדילוארתרופתיות (SpA) סרונגטיביות.

מחקר שפורסם בכתב העת Rheumatology and Therapy נועד לבחון את ההשערה אודות היכולת של טיפול עם חוסמי TNF-α למנוע היארעות של מחלת הקורונה בקרב בחולים הסובלים מ-RA או SpA.

המחקר נערך במתכונת של מקרה-ביקורת, באמצעות ראיונות המבוססים על שאלון מובנה לבדיקת תדירות ההיארעות של מחלת הקורונה בקרב 254 חולי RA או SpA. 45% מתוך חולים אלה טופלו באמצעות סוג אחד לפחות של חוסמי TNF-α כולל אדלימומאב, אינפליקסימאב, ואתאנרספט, למשך 3 חודשים במהלך מגפת הקורונה.

הראיונות נערכו בתחילת המחקר ובסופו (יוני-דצמבר 2020). מטופלים שחלו בקורונה במהלך המחקר או לפניו היוו את קבוצת המקרים, וקבוצת הביקורת הייתה מורכבת ממטופלים שלא חלו בקורונה. הנתונים נותחו באמצעות נתונים סטטיסטיים תיאוריים, ונעשה שימוש ברגרסיה לוגיסטית לקביעת הקשרים בין היארעות מחלת הקורונה ובין משתנים בלתי-תלויים.

אחוז קטן מהחולים שטופלו בחוסמי TNF-αי(5.22%, 6/115) חלו בקורונה, בעוד שאחוז גדול מהמטופלים שחלו בקורונה לא קיבלו חוסמי TNF-α (27.34%, 38/139).

חישוב של יחס הסיכויים [OR] העלה כי שימוש באדלימומאב, אינפליקסימאב, ואתאנרספט הביא לירידה מובהקת בסיכון לפתח מחלת הקורונה בשיעור של עד 96.8%, 95% ו 80.3%, בהתאמה (p <0.05). מכך עולה כי חוסמי TNF-α עשויים להפחית את הסיכון להיארעות מחלת הקורונה בקרב חולי RA או SpA.

לסיכום, מתאם ישיר וחיובי בין השימוש בחוסמי TNF-α לבין הפחתת היארעות מחלת הקורונה יכול להצביע על תפקידן המניעתי של תרופות אלו במניעת מחלת הקורונה בקרב חולים הסובלים מדלקת מרפקים שגרונית וספונדילוארתרופתיות.

מקור:  

Salesi, M et al. Rheumatology and Therapy. 2021 Jul 23:1-16.doi: 10.1007/s40744-021-00342-8

נושאים קשורים:  מחקרים,  דלקת מפרקים שגרונית,  ספונדילוארתרופתיה,  קורונה,  אדאלימומאב
תגובות