COVID-19 בישראל

שיא מאומתים של שלושה חודשים: כ-3,000 נדבקים ביממה

בבתי החולים מאושפזים 137 חולי קורונה - 85 מהם במצב קשה | מחלקות הקורונה נפתחות מחדש | מועד מתן מנת החיסון השלישית קוצר לשלושה חודשים ממתן המנה השנייה

עובדת מד"א במתחם היבדק וסע לבדיקות קורונה. צילום: נתי שוחט/ פלאש 90

על רקע תחזית מומחים לפיה בתוך שבועיים 90% מהמאומתים החדשים לקורונה בישראל יהיו נשאים או נדבקים באומיקרון, פרסם הבוקר (ג') משרד הבריאות את הנתונים העדכניים להיום (נכון ל-09:00): ביממה האחרונה כבר אובחנו 2,952 – שיא יומי מאז תחילת הגל הרביעי בראשית אוקטובר, וזאת לאחר שאתמול עד לשעה 17:30 היו 2,007. כמו כן, מאז חצות ועד מועד הדיווח כבר ידוע על עוד 778 מאומתים.

בעקבות זאת זינק ל-15,487 מספר החולים במצב פעיל, אלא שבבתי החולים מאושפזים מהם 137 ומתוכם 85 במצב קשה. מניין המונשמים בהם 38 כאשר מתוכם 13 מחוברים לאקמו. נתונים אלה מאששים הערכות מדיווחים ממדינות אחרות, לפיהם גל התפשטות האומיקרון אמנם מהיר אבל הסיכון לאשפוז נמוך בהשוואה להידבקות בזן הדלתא.

בתוך כך חידשו בתי החולים השונים את פתיחת מחלקות הקורונה שחלקן היו סגורות או צמצמו היקפי פעילויות עקב הירידה בתחלואה לפני כשלושה חודשים. עתה, עם התחדשות העלייה וההערכות שקצב התחלואה יהיה מואץ בשבועות הקרובים, נפתחו המחלקות מחדש. הבוקר הודיעה דוברות המרכז הרפואי הדסה עין כרם כי במחלקת הקורונה שנפתחה מחדש מאושפזים שבעה חולי קורונה. שלושה מהם במצב קשה ואחד במצב קריטי. גילאי החולים: 88-40.

מנכ״ל הדסה, פרופ׳ יורם וייס, מסר כי בית החולים נמצא בתפוסה מלאה במחלקות הרגילות שאינן קורונה. הפנימיות פועלות תחת עומס של ממש עם חולי שפעת ומחלות נשימתיות נוספות המאפיינות את החורף. יחידת טיפול נמרץ לקורונה תיפתח מחדש אם יהיה צורך בכך.

אתמול גם נמסר מהמרכז הרפואי לגליל בנהריה כי בשש המחלקות הפנימיות שלו יש כבר תפוסה של 150% כאשר באחת מהן – 170%. עקב כך חלק מהחולים אושפזו במסדרונות: "מנצלים כל פינה פנויה".

מניין הנפטרים עד כה בישראל מתחילת המגיפה – 8,242, אלא שבדו"ח חסרים לפי שעה נתונים במדד יומי זה משלושת הימים האחרונים.

מקדם ההדבקה עלה ל-1.47 – הגבוה ביותר בשבעת החודשים האחרונים. אתמול נעשו 126,560 בדיקות אבחון מתוך יותר מ-147.5 אלף בכלל בהקשר לקורונה, ושיעור החיוביות לנגיף הוא 2.35%. בקצב הנוכחי, מעריכים במעבדות, בימים הקרובים יגיע שיעור זה ל-3%. כ-50% מכלל המאומתים עתה חשודים כנשאי אומיקרון.

אתמול נרשמה ירידה קלה בקצב ההתחסנות: 10,340 התחסנו במנה הראשונה, 7,086 במנה השנייה ו-8,007 במנת הבוסטר. בגילאים הצעירים ההיענות לחיסון עדיין נמוכה: בגילי 11-5 4.59% מחוסנים, בגילי 15-12 58.9% מחוסנים, בגילי 19-16 66.1% מחוסנים ובגילי 29-20 68.3% מחוסנים. עד כה חוסנו בישראל במנה הראשונה 6,524,391, בשנייה 5,893,738 ובשלישית 4,208,300.

הבוקר אמר ראש הממשלה נפתלי בנט לחדשות כאן רשת ב': "אנו הולכים להיקף הדבקה רחב שלא הכרנו" והוסיף: "עדיין אנחנו רגע לפני שיאי הגל – מצב שמקנה יתרון ברכש תרופות".

דיווחים נוספים מהעולם מציגים את התסמינים האופייניים אצל חולי אומיקרון: בעיקר כאבי גרון, כאב ראש, עייפות, שיעול יבש, כאבי שרירים במיוחד בגב התחתון, נזלת והזעה בלילה. פחות דיווחו שאיבדו את חוש הטעם והריח ובכך בעיקר נבדל האומיקרון מהדלתא. צבר נתונים זה מבוסס על דיווחים מהשבועיים האחרונים שהגיעו מבריטניה, מנורבגיה ומדרום אפריקה. יחד עם זאת יש מומחים הממליצים להמתין עוד זמן מה עד שיצטברו יותר נתונים בהקשר לתסמיני אומיקרון כדי לבסס את ההשוואות הללו.

אתמול הנחה מנכ"ל משרד הבריאות פרופ' נחמן אש להקדים את מתן המנה השלישית לזכאים שטרם קיבלו אותה, לשלושה חודשים ממתן המנה השנייה, במקום חמישה חודשים כפי שהיה נהוג עד כה. לנוכח גל האומיקרון מתחזק הצורך בהעלאת רמת החסינות בקרב כלל האוכלוסיה במהירות האפשרית. גם בחלק ממדינות המערב, ביניהן בריטניה, גרמניה וצרפת, קיצרו את המועדים למתן מנת הבוסטר. ההנחיה חלה על כל סוגי חיסונים הניתנים בישראל: "פייזר", "מודרנה" ו"אסטרהזניקה", בכל שילוב שהוא. אולם, מומלץ ככל האפשר לקבל במנה השלישית תרכיב זהה לזה שניתן במנה הראשונה והשנייה. גם מי שמוגדר כמחלים ומבקש לקבל מנה שלישית יוכל לקבלה שלושה חודשים לפחות לאחר המנה השנייה.

הבוקר הודיע ה-CDC האמריקאי כי ניתן לקצר מעשרה לחמישה ימים את תקופת הבידוד למי שנמצא חיובי לקורונה וגם לאומיקרון אם איננו תסמיני ובתנאי שלפחות בחמשת הימים קודם לכך שהה בחוץ עם מסיכה. מחוסנים באופן מלא פטורים מבידוד גם אם נחשפו למאומת.

בכלי התקשורת, ביניהם "ניו יורק טיימס", דיווחו בהרחבה על תחילת הניסוי ב"שיבא" של מתן מנת חיסון רביעית וניכר העניין הרב שמומחים מגלים במחקר שיתלווה לו. ב"שיבא" העריכו שבתוך ימים ספורים יתקבלו תוצאות ראשונות על יעילות ובטיחות.

נושאים קשורים:  בוסטר,  חדשות,  מאומתים,  אומיקרון,  19-COVID,  קורונה,  חיסונים
תגובות