• יו"ר: פרופ' גליה ספקטר
  • מזכירה: ד"ר ענת רבינוביץ
  • גזבר: ד"ר אורלי אבנרי
  • חבר ועד: ד"ר אהרון לובצקי
  • חבר ועד: ד"ר אבי לידר
  • חברת וועד נציגת המעבדות: ד"ר ענת קרן
מחקרים

בחינת גישות בינלאומיות לניהול נשים בהריון עם מחלת וון-ווילברנד

חוקרים סבורים כי יש צורך בביסוס טוב יותר של אופן הטיפול סביב הלידה בנשים בהריון עם מחלת וון-ווילברנד

הריון. צילום אילוסטרציה

ידוע כי הטיפול בנשים הרות עם מחלת וון-ווילברנד הינו נושא מורכב מכיוון שהעלייה הפיזיולוגית בכמות של הפקטור בפלזמה בהריון עשויה להיות מועטה או לא קיימת בנשים אלו. עוד ידוע כי נשים עם המחלה נמצאות בסיכון מוגבר לפתח דימום לאחר לידה ולכן חשוב לתת את הדעת על הרדמה נוירואקסיאלית (הרדמה אפידורלית וספינלית) והצורך בטיפול מונע בזמן הלידה. כל האתגרים הנ"ל מתווספים למחסור בראיות חזקות שיכולות לסייע בקבלת ההחלטות הקליניות.

מטרת החוקרים הייתה לקבוע את הגישות הקליניות הבינלאומיות הקיימות בקשר לניהול ההריון בנשים עם מחלת וון-ווילברנד. לשם כך, ערכו סקר בינלאומי בקרב ספקים של שירותי בריאות, תחת הנחיה של האגודה הבינלאומית לפקקת וקרישת דם ISTH.

החוקרים דיווחו כי 132 ספקים השיבו על הסקר בסך הכל ב-39 מדינות ונכללו באנליזה הסופית. החוקרים זיהו שונות בפרקטיקה הקלינית בכל בנוגע לטיפול הטרום לידתי (ניטור רמות פקטור וון-ווילברנד ופריטין בפלזמה), הטיפול סביב הלידה (היעד הכמותי של וון-ווילברנד בפלזמה) ולאחר הלידה (ההגדרות המשמשות לדימום אחרי לידה וניטור לאחר לידה). הם מצאו כי תחום המפתח בשונות היה התאמה להרדמה נוירואקסיאלית של נשים עם מחלה מסוג 2 ו-3, כאשר מרבית המשיבים ייעצו נגד השימוש בהרדמה נוירואקסיאלית אפילו בצמוד למתן פקטור וון-ווילברנד (29% במחלה מסוג 2, 37% במחלה מסוג 3), בעוד אחרים המליצו על השימוש בהרדמה רק בתנאי שפעילות הפקטור בפלזמה הינה מעל 50 יחידות/ד"ל (57% במחלה מסוג 2; 50% במחלה מסוג 3).

החוקרים הגיעו למסקנה כי ישנם הרבה אזורי אי וודאות בכל הנוגע לטיפול בבעיות נפוצות בנשים הרות עם מחלת וון-ווילברנד. הם סבורים כי יש הצורך בהשקעת מאמצים במחקר בינלאומי שיתופי המתמקד בניהול סביב הלידה, על מנת לשפר את הטיפול בנשים בהריון עם מחלת וון-ווילברנד.

מקור:

Lavin, M. et al. Journal of Thrombosis and Hemostasis 2021; 20(1); 82-91. https://doi.org/10.1111/jth.15561

נושאים קשורים:  מחקרים,  מחלת וון-ווילברנד,  הריון,  דימום אחרי לידה
תגובות