• יו"ר: פרופ' צחי גרוסמן
  • מזכ"ל: פרופ' יעקב ברקון
  • ועד האיגוד: פרופ' אביב גולדברט
  • ועד האיגוד: ד"ר גילת לבני
  • ועד האיגוד: ד"ר יעקב שכטר
חדשות

מייל ששלחה האם לרופא המשפחה הביא להצלת חיי בתה

אם מודאגת שלחה את צילום הפריחה שהופיעה על בתה לרופא המשפחה, שזיהה מיד זיהום מסכן חיים | רופא טיפול נמרץ ב"שערי צדק": "אם היתה מגיעה מאוחר יותר לביה"ח, כבר לא היה את מי להציל"

האם סיפרה: "בבוקר היא התעוררה עם נקודות אדומות במקומות מסוימים בגוף, אכלה וחזרה לישון". צילום: דוברות שערי צדק

י', בת שנתיים מירושלים, סבלה מתופעות נפוצות ביותר בפעוטות, שכללו חום וחולשה, אלא שכעבור יומיים החלה להופיע גם אדמומיות משונה על רגלה. בתחילה זו לא עוררה דאגה רבה, אך כעבור 24 שעות הנקודות החשודות הלכו והתפשטו לאזורים נרחבים יותר בגופה.

אמה של י' לא חשבה שמדובר בתופעה מסוכנת אך החליטה ליתר ביטחון להתייעץ עם רופא המשפחה ושלחה את תמונתה למייל שלו ובכך הצילה את חייה.

רופא המשפחה נבהל והורה להזמין אמבולנס דחוף ובמקביל שלח את התמונה לד"ר גיורא וייזר, מנהל המחלקה לרפואה דחופה ילדים בבית החולים שערי צדק בירושלים. לדבריו, האדמומיות לא הותירה מקום לספק, יש סימן לזיהום נרחב ומסכן חיים. בהוראת הרופא הזעיקה האם אמבולנס שהבהיל את הפעוטה למלר"ד שערי צדק.

"ביום רביעי י' סבלה מחום, לא אכלה הרבה, ישנה בעיקר והקיאה מדי פעם. בערב ראינו כמה נקודות, אבל ממש לא היינו בטוחים", מספרת האם. "בבוקר היא התעוררה עם נקודות אדומות במקומות מסוימים בגוף, אכלה וחזרה לישון. אפשרנו לה לנוח. לאחר מספר שעות גופה החל לרעוד בגלל החום הגבוה, אך עדיין נשמה בכוחות עצמה ללא סימנים נוספים של מצוקה.

"לא שיערנו שמדובר באירוע חמור כל כך. כשקיבלתי את ההודעה שעלינו לפנות למיון, הזמנתי אמבולנס שהגיע מיד ופינה אותה יחד עם אביה ל'שערי צדק'. כשהגיעה לבית החולים כבר לא היתה מסוגלת לנשום בכוחות עצמה והיתה במצב של שוק. הרופאים המתינו לה שם".

צוות המחלקה לרפואה דחופה ילדים כבר היה ערוך לקלוט את י' באופן מיידי, למתן טיפול משולב של אנטיביוטיקה, נוזלים ואדרנלין, לייצוב מצבה ולבירור מקיף שאיתר זיהום מפושט ומתקדם שאיים על חייה. חשד למנינגקוק לא נמצא בבדיקות המעבדה, לא אותר הגורם והרופאים משערים שככל הנראה מדובר בסיבוך ויראלי.

ד"ר אמיר זילכה, רופא בכיר במחלקה לטיפול נמרץ ילדים, שטיפל בפעוטה, סיפר: "24 השעות הראשונות היו השעות הקריטיות ולאחר יממה, במהלכה קיבלה טיפול אינטנסיבי, מצבה החל להתייצב. הודות למייל ששלחה האם, הצוות החל במתן טיפול מיידי. זה סוג המצבים ברפואה שבהם חייבים להקדים את הטיפול לפני הבירור. אם היתה מגיעה יותר מאוחר, כבר לא היה את מי להציל. אנו מטפלים במקרים בודדים כאלה בשנה וזה אחד מהמקרים הקשים שראינו".

לדבריו של ד"ר ז'אק בראון, מנהל היחידה לטיפול נמרץ ילדים, מדובר בפריחה ייחודית ולא שגרתית שהצוות הרפואי מכיר את משמעותה והסיכונים שכרוכים במחלה. הפריחה השכיחה והנפוצה שמופיעה לעתים אצל פעוטות וילדים ונעלמת בלחיצה אינה מסוכנת ונגרמת בדרך כלל כתוצאה מהתרחבות של כלי הדם, אך הפריחה הזו, שאיננה נעלמת בלחיצה על העור, הצביעה על זיהום מפושט ומסכן חיים".

הפעוטה כבר שוחררה מהמחלקה לטיפול נמרץ ותזדקק לשיקום. "אין ספק שהשימוש בתקשורת הדיגיטלית עם הרופא קיצר מאוד את הגעתה של י' לבית החולים ואת הטיפול בה ובכך הציל את חייה״, מסכם ד"ר בראון.

נושאים קשורים:  זיהומים,  פריחה,  שערי צדק,  טיפול נמרץ ילדים,  ד"ר גיורא וייזר,  ד"ר אמיר זילכה,  ד"ר ז'אק בראון,  חדשות
תגובות
אנונימי/ת
29.06.2022, 19:17

זיהום במה?... תעזרו לקולגות להיות טובים יותר.
כתבו על איזה זיהום מדובר. האם זהו הפריחה המפורסמת של מנינגוקוק?

29.06.2022, 19:28

ברור

אנונימי/ת
29.06.2022, 20:57

אם רופא משפחה /ילדים
לא מזהה
הוא אינו בתפקיד הנכון

אנונימי/ת
15.07.2022, 11:48

אבל כתוב בכתבה שבסופו של דבר לא נמצא מנינגוקוק.

אנונימי/ת
30.06.2022, 11:48

כתבה חובבנית.
פשוט בושה.
חשוב לכתוב את סוג הפריחה והאבחנה המבדלת

אנונימי/ת
30.06.2022, 20:02

רופא טוב, יאללה רוצפין!!!

אנונימי/ת
30.06.2022, 20:36

כמה שאלות שעלו בי למקרא המקרה, שטוב שלא התפתח לאסון. 1. פעוטה עם חום גבוה, פריחה קשה, רעידות והקאות, לציין כי גם הורים צריכים לדעת לזהות דגלים אדומים. 2. ואם הרופא לא היה פותח את המייל מה היה קורה? מה הנוהל של פתיחת מיילים בחירום? 3. מה האחריות של הרופא? עד כמה הוא מחוייב אם מטופלים שולחים לו מייל לראות אותם באופן שוטף?