• יו"ר: פרופ' חגי לוין
  • מזכיר האיגוד: ד"ר ערן קופל
  • גזבר: פרופ' נדב דוידוביץ'
  • חברת ועד: ד"ר מאיה לבנטר-רוברטס
  • חברת ועד: ד"ר מיכל ברומברג
  • ועדת ביקורת: ד"ר עמוס מור, פרופ' אילנה בלמקר, פרופ' ליטל קינן בוקר
חדשות

ה-WHO פרסם הנחיות חדשות לאבחון זיהומים המועברים במגע מיני

עם העלייה בזיהומים המועברים במגע מיני, ארגון הבריאות העולמי מבקש להנגיש בדיקות וטיפולים בעלות נמוכה, איסוף נתונים וטכנולוגיות לאבחון משופר

בדיקת VDRL, תבחין לעגבת במעבדה. אילוסטרציה

ארגון הבריאות העולמי (WHO) פרסם השבוע הנחיות מעודכנות בנושא זיהומים המועברים במגע מיני (STIי- Sexually Transmitted Infections) בקונגרס העולמי בנושא המתקיים השבוע בשיקגו. עם עלייה בזיהומים המועברים במגע מיני, הארגון קורא לגישה טובה יותר לשירותי בדיקות ואבחון.

מחלות STI במגמת עלייה בעולם

במהלך מגיפת הקורונה דיווחו מדינות רבות על ירידה בשירותי מניעה, בדיקות וטיפול במחלות מין, מה שהוביל להתעוררות מחודשת שלהן ברחבי העולם. במדינות כמו ארה"ב ובריטניה, שבהן יש ניטור של מספר המקרים, מדווחים על עלייה בתופעה. התפרצויות של זיהומים חדשים כמו אבעבועות הקוף (mpox) ועלייה בזיהומים נוספים המועברים במגע מיני הם אתגר למאמצי המניעה והבקרה.

על פי ארגון הבריאות העולמי, ארגוני בריאות במדינות רבות מדווחים על כשלים בהמלצות הטיפול הנוכחיות לזיבה. התפשטות זן הזיבה Neisseria, שלו עמידות גבוהה לצפטריאקסון, מדווחת בסין, יפן, סינגפור וויטנאם וכן באוסטרליה, אוסטריה, קנדה, דנמרק, צרפת, אירלנד ובריטניה. שיעורי עמידות גבוהים של זיבה מדווחים גם לטיפולים המקובלים באמצעות ceftriaxone,יcefixime ו-azithromycin. עגבת, כמו גם עגבת מולדת, נמצאת במגמת עלייה, והמחסור בפנצילין בנזתין מהווה אתגר לא מבוטל לטיפול יעיל בה. 

הנחיות ה-WHO לבדיקות ואבחון מעבדה

מדי יום מופצים יותר ממיליון זיהומים חדשים המועברים במגע מיני והמשמעות היא שמדובר באתגר בריאותי עולמי משמעותי. עם זאת, ניטור והבנת המגמות של מחלות אלו במדינות בעלות הכנסה נמוכה ובינונית מושפעים מגישה מוגבלת לבדיקות אבחון.

"בדיקות ואבחון מוקדמים הם המפתח בעצירת התפשטות מחלות מין. מחלות מין מסוימות עלולות להוביל לתוצאות בלתי הפיכות ארוכות טווח וחלקן עלולות להיות קטלניות כשהן אינן מטופלות", אמרה ד"ר תאודורה ווי מהאגף לזיהומים המועברים במגע מיני של ארגון הבריאות העולמי. "ההנחיות החדשות שלנו יכולות לעזור להנגיש בדיקות וטיפול בעלות נמוכה, ולאפשר איסוף נתונים משופר ואספקה איכותית של שירותי זיהומים המועברים במגע מיני".

ההנחיות החדשות כוללות טכנולוגיות לאבחון עגבת, כלמידיה, זיבה, טריכומוניאזיס, מיקופלזמה, הרפס ווירוס הפפילומה האנושי (HPV). הבדיקות, על פי הודעת ארגון הבריאות העולמי, יכולות להוזיל את עלויות הבריאות, להפחית את זמני ההמתנה, להאיץ את התחלת הטיפול ולהגביר את דיוק הטיפול ולשפר את המעקב אחר המטופלים.

מהדורה רביעית חדשה של בדיקות האבחון במעבדה ונקודת טיפול למחלות שמועברות במגע מיני, מספקת מידע עדכני על איך לבודד, לזהות ולאבחן STIs, כולל HIV. היקף המדריך הורחב כך שיכלול מידע על שימוש בבדיקות מולקולריות, בדיקות נקודת טיפול מהירות וניהול איכות של בדיקות אבחון.

נושאים קשורים:  מחלות מין,  ארגון הבריאות העולמי,  זיהומים,  חדשות,  אבחון,  הנחיות
תגובות