• יו"ר: פרופ' אמיר שלומאי
  • מזכיר: ד״ר אוהד עציון
  • גזבר: ד״ר אודי זיגמונד
  • חברי ועד: ד״ר אסף יששכר, ד״ר יאנה דוידוב
מחקרים

האם חיסון דחף-פריים מועיל במניעת מחלה כרונית עם HBV ו-HDV?

חיסון דחף עם פריים יכול למנוע יצירת סבילות של תאי T וליצור תגובה משולבת של נוגדנים מנטרלים ותאי T מסויימים ל-HBV/HDV ובכך למנוע זיהום כרוני וזיהום-על עם HBV ו-HDV

28.05.2023, 14:25
הפטיטיס B (אילוסטרציה)

זיהום כרוני עם דלקת כבד נגיפית מסוג B/Dי(Hepatitis B/D virus- HBV/HDV) הינו גורם מרכזי להתפתחות של סרטן כבד. טיפולים עכשווים מצליחים לסלק HBV ו-HDV במקרים נדירים בלבד. הטיפול האימוני שהחוקרים פיתחו בעבר, PreS1-HDAg, יכול להשרות יצירה של נוגדנים מנטרלים כנגד HBV in vivo ולהעלות את הביטוי של תאי T מסויימים ל-HBV/HDV. במחקר זה החוקרים בחנו עוד האם מתן חיסון דחף הטרולוגי עם פריים-חלבון יכול לעקוף את מנגנון יצירת הסבילות של תאי T ולמנוע זיהום-על עם HDV in vivo.

החוקרים בחנו אסטרטגייה של מתן מנת דחף של חיסון חלבוני עם פריים-DNA לצורך יצירת חיסוניות בעכברים וארנבות. היכולת של החיסון ליצור מעקף סביב מנגנון יצירת הסבילות של תאי T נבחנה בעכברים טרנסגניים עבור אנטיגן שטחי של דלקת כבד נגיפית B (Hepatitis B Surface Antigen - HBsAg) עם מערכת חיסון תקינה. ניטרול של HBV ו-HDV נבחן in vitro וגם בעכברים כימריים עם כבד אנושי וחסך חיסוני לאחר העברה אדפטיבית.

תוצאות המחקר הדגימו כי אסטרטגיית החיסון עם פריים הביאה לתגובה משמעותית של תאי T מסויימים ל-HBV/HDV ויצירת נוגדנים מסוג Pre-S1 אשר יכולים למנוע באופן יעיל את הזיהום (הצולב) עם HBV ו-HDV in vitro וגם in vivo. במודל עכבר המדמה נשאות כרונית של HBsAg, חיסון פעיל מעודד יצירה של רמות גבוהות של נוגדנים כנגד PreS1 ותאי T מסויימים ל-HDAg. יתרה מזאת, נמצא כי העברה של נוגדנים שנוצרו בהשראת החיסון הגנו באופן מושלם על כבד אנושי בעכבר כימרי מפני זיהום-על עם HDV.

מסקנת החוקרים הייתה כי טיפול חיסוני עם pre-Sa-HDAg מביא לתגובה חיסונית משמעותית ויצירה של נוגדנים אשר יעילים במניעת זיהום (על) עם HBV ו-HDV גם in vivo וגם in vitro. חיסון זה יכול להשלים את הטיפול העכשווי והעתידי לצורך שליטה בזיהום כרוני עם HBV ו-HDV.

מקור:

Burm R, Maravelia P, Ahlen G, et al. Novel prime-boost immune-based therapy inhibiting both hepatitis B and D virus infections. Gut 2023;72:1186-1195.

נושאים קשורים:  מחקרים,  דלקת כבד נגיפית,  הפטיטיס B,  הפטיטיס,  חיסון דחף,  תאי T,  נוגדנים מנטרלים
תגובות