• יו"ר: פרופ' אמיר שלומאי
  • מזכיר: ד״ר אוהד עציון
  • גזבר: ד״ר אודי זיגמונד
  • חברי ועד: ד״ר אסף יששכר, ד״ר יאנה דוידוב
חדשות

הצלחה להשתלות ראשונות של איברי חזיר מהונדסים גנטית

כבד חזיר מהונדס הושתל לראשונה באדם במצב של מוות קליני בסין ותפקד במשך עשרה ימים | בארה" דווחה הצלחה בהשתלה הראשונה של כליה מהונדסת גנטית מחזיר לאדם חי

המנתחים תפרו את הכבד שנלקח מחזיר מיניאטורי מהונדס גנטית לכלי הדם של אדם במצב של מוות קליני. הכבד תפקד במשך עשרה ימים והוסר לאחר מכן בניתוח. צילום: נייצ'ר

בשני הליכים נפרדים שבוצעו לאחרונה האחד בסין והשני בארה"ב, הושתלו איברי חזירים בבני אדם. כבד חזיר מהונדס הושתל לראשונה באדם במצב של מוות קליני בסין והחזיק מעמד עשרה ימים. על כך דיווח כתב העת Nature בסוף השבוע (ה'). במסצ'וסטס, ארה"ב, דווחה ההשתלה הראשונה של כליה מהונדסת גנטית מחזיר לאדם חי.

הניתוח להשתלת כליה מהונדסת גנטית מחזיר לאדם חי בוצע בשבת וארך ארבע שעות. הניתוח בוצע בבית החולים הכללי בריגהם מסצ'וסטס, שהיה גם בית החולים הראשון שביצע השתלת כליה בשנת 1954. החולה, בן 62, אובחן עם מחלת כליות סופנית, מתאושש היטב וצפוי להשתחרר מבית החולים בקרוב. לדברי הרופאים המטפלים, הכליה יכולה להחזיק שנים, אך קיים חוסר ודאות בהשתלות איברים מחיה לאדם.

בהצהרה שסיפק בית החולים אמר החולה כי המתין במשך 11 שנה ברשימת תכנית ההשתלות של בית החולים. בשנת 2018 קיבל כליה מתורם אנושי לאחר שנים של חיים עם סוכרת ולחץ דם גבוה. אשתקד, חמש שנים מאוחר יותר, הוא חזר לטיפולי דיאליזה לאחר שהכליה הראתה סימני חוסר תפקוד. כשאובחן עם מחלת כליות סופנית בשנה שעברה הוצע להשתיל בו כליית חזיר.

ד"ר טאצו קוואי (Tatsuo Kawai) שניתח את החולה אמר כי גודל הכליה של החזיר היה בדיוק בגודלה של כליה אנושית וכאשר כלי הדם חוברו החל מיד ייצור שתן. למראה ההישג, 15 אנשי הצוות בחדר הניתוח הריעו במחיאות כפיים.

בכתבה על השתלת הכליה באתר ה-CNN נכתב כי זוהי ההשתלה השלישית של איבר חזיר באדם חי. השתיים הראשונות היו של לבבות חזיר שהושתלו במסגרת טיפולי חמלה נסיוניים. שני החולים מתו שבועות לאחר ההשתלות. באוגוסט האחרון הושתלו כליות חזיר באנשים במצב של מוות מוחי באלבמה ובניו יורק.

הכליה המדוברת הגיעה מחזיר שעבר שינוי גנטי על ידי חברת eGenesis Bio כדי להתאימו לאדם. התאמת איברים ורקמות של חזירים - קסנוטרנספלנטציה (Xenotransplantation) נעשית על ידי מספר  חברות. למרות שכליות חזיר דומות לכליות אנושיות, נדרשה הבנה והכנה כדי למנוע ממערכת החיסון האנושית לדחות אותן.

ד"ר יורן מדסן, מנהל מרכז ההשתלות של בית החולים במסצ'וסטס אמר כי שלושה דברים הפכו את ההשתלות הללו אפשרויות. ראשית, eGenesis הצליחה להשתמש בטכנולוגיית קריספר (CRISPR-Cas9) כדי לבצע 69 עריכות מדויקות בדנ"א של החזיר כדי למנוע מגוף האדם לדחות את האיבר המושתל. בנוסף, חברות תרופות הצליחו לייצר נוגדנים חד שבטיים שהותאמו במיוחד כדי למנוע דחייה של איברי חזיר ולבסוף, בדיקת איברי חזיר נערכה במודלים של בעלי חיים כדי לפתח את הפרוטוקולים הטובים ביותר לתרגום הטכנולוגיה לבני אדם.

כבד החזיר שהושתל בסין. הפריש יותר מ-30 מיליליטר של מרה מדי יום. צילום נייצ'ר

בסין השתמשו הרופאים בכבד של חזיר להשתלה בגופו של אדם מת קליני בן 50. בהסכמת משפחתו של האיש, המנתחים תפרו את האיבר שנלקח מחזיר מיניאטורי מהונדס גנטית לכלי הדם של האיש. הכבד תפקד במשך עשרה ימים והוסר לאחר מכן בניתוח.

ד"ר דו קפנג, אחד המנתחים שהובילו את ההשתלה בבית החולים שיינג'ינג של האוניברסיטה הרפואית של חיל האוויר בשיאן, אמר כי כבד החזיר הפריש יותר מ-30 מיליליטר של מרה מדי יום, מה שהעיד על תפקודו.  ההליך נועד לבדוק אם איברי חזיר מהונדסים גנטית יוכלו לשמש בעתיד להשתלות. בסין לבדה, מאות אלפי אנשים חווים אי ספיקת כבד מדי שנה, אך רק בכ-6,000 הושתל כבד בשנת 2022.

זהו, כאמור, ניתוח ראשון שבו הושתל כבד חזיר באדם. עם זאת, בינואר, צוות בראשות מנתח ההשתלות ד"ר אברהם שקד מאוניברסיטת פנסילבניה בפילדלפיה חיבר אדם מת קלינית לכבד חזיר מהונדס שנמצא מחוץ לגופו. האיבר תפקד במשך שלושה ימים.

בעוד השתלות של לב וכליות מבעלי חיים הוגדרו כתחליפי איברים אפשריים לטווח ארוך, השתלות כבד נתפסות בעיקר כפתרון לטווח קצר עבור אנשים עם אי ספיקת כבד. הם יכולים לאפשר לכבד הקיים של אדם להתחדש, למשל לאחר נזק שנגרם כתוצאה מצריכת אלכוהול או סמים, או לקנות זמן בהמתנה לתרומת כבד אנושית. בשל כך בחרו ד"ר שקד וצוותו להימנע מניתוח וחיברו כבד חזיר חיצוני למטופל באמצעות צינורות עם דם.

נושאים קשורים:  השתלת איברים,  חדשות,  איברים מהונדסים,  השלת כליה,  השתלת כבד
תגובות

האם זה כשר מבחינה הלכתית?

אנונימי/ת
09.04.2024, 11:56

התשובה להערה הסרקסטית של אליק אבירם (אשר נוסחה כשאלה תמימה) היא שאין כל צורך בכשרות משום שלא מדובר באכילה.
חזיר אסור באכילה, ולכן גם אם לא מדובר בפיקוח נפש מותר לעשות בו שימוש למטרות אחרות.

תודה על התגובה המלומדת, אף שהיא מיותרת מול הסרקזם הברור כל כך.

אנונימי/ת
10.04.2024, 19:57

הסרקזם אכן היה ברור, ביחוד לאור העובדה שהמנותחים בכתבה הם מחו"ל ואין יסוד להניח שמדובר דווקא ביהודים.
עם זאת, תגובתי לא יועדה דווקא אליך, אלא לקוראים (ככל שישנם כאלה) שבכל זאת מסתקרנים לדעת את התשובה. לכן אינני סבור שתגובתי מיותרת. ואם בכל זאת מישהו הפיק מכך משהו, אז יוצא שגם הסרקזם שלך הפיק משהו ולא היה מיותר.